Demensfonden

Demensfonden är Demensförbundets fond för forskning kring Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar.

Demens är en folksjukdom. 180 000 människor lider av någon demenssjukdom, varav ca 10.000 är under 65 år. Tillsammans med anhöriga och närstående berörs närmare en miljon människor i Sverige.

Demens är ett samlingsnamn för sjukliga förändringar i hjärnan som påverkar minnet och tankeförmågan. Hjärncellerna bryts ner. Demenssjukdomen orsakar stort lidande för de som drabbas och deras anhöriga/närstående. Alzheimers sjukdom är den vanligaste av demenssjukdomarna. Vaskulär demens eller blodkärlsdemens, lewy body demens, frontallobsdemens är exempel på andra demenssjukdomar. Läs mer under fliken om  Demens

Demenssjukdomarna kostar samhället lika mycket som cancer, hjärt- och kärlsjukdomar tillsammans, men
demensforskningen får bara en bråkdel av forskningspengarna. Det finns ännu ingen bot mot demens. Därför är forskningen så viktig och behöver mer resurser.

Hur kan du hjälpa till?

Du kan hjälpa oss att stödja demensforskningen genom att sätta in ett bidrag på Demensfonden

PG 90 08 58 - 2,  BG 900-8582

Demensfonden är en egen juridisk enhet med organisationsnummer 802403-4442.

Fonden kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll

Demensfonden är medlem i FRII