Telefonrådgivning0485 - 375 75

E-post: info@demensforeningen-sthlm.se
Plusgiro: 17 46 48 – 6

Välkommen till demensföreningen i Stockholm

Demensföreningen i Stockholm är ansluten till Demensförbundet i Sverige, med 110 lokalavdelningar över hela landet och även medlem i Alzheimer Europé. Läs mer om vår verksamhet.​

Höstens aktiviteter

Anhöriggrupper

Höstens anhöriggrupp är nu fulltecknad.

Yngrenätverket

I höst startar vi Yngrenätverket för dig som är under 65år och är make, maka, sambo eller partner till en person som har en kognitiv sjukdom. Yngrenätverket är ett nätverk/träffpunkt för anhöriga och som finns på flera ställen i landet. Vi kommer att träffas en gång i månaden i DemensFöreningens lokal på Bolindersplan 1 i Stockholm. Startdatum tisdag 27 september 17:30.

Välkommen med din anmälan via telefon 070-330 2039 eller e-post info@demensforeningen-sthlm.se

Tips!

Minnet och hjärnan

Allt fler människor på jorden insjuknar i någon form av demenssjukdom. Men hur funkar minnet egentligen och vad händer när demensen är ett faktum? Lyssna på avsnittet hos Sveriges Radio här.

Kognitiva sjukdomar 2022

Utbildningsradion har spelat in och samlat sju forskarföreläsningar om kognitiv sjukdom, arrangerade av Akademiforum i Stockholm. Programmen finns tillgängliga här.

Alzheimer Life hearing i riksdagen

Läs Henrik Frenkels blogg från Alzheimer lifes hearing i riksdagen tidigare i maj.

”Hearingen i riksdagen blev en berg- och dalbana mellan hopp och förtvivlan. Forskningen tar just nu sjumilakliv, medan sjukvården inte riktigt hänger med i svängarna. Vi står inför en tsunami av nya fall av Alzheimer genom att befolkningen blir allt äldre. Budskapet var glasklart: Politikerna måste vakna upp och storsatsa på kognitiva sjukdomar!”

Inbjudan samtalsgrupp 2022

Välkommen att delta i en samtalsgrupp för dig som är under 65 år och nyligen har fått diagnos om kognitiv sjukdom. Ett samarbete mellan Demensföreningen i Stockholm, Stiftelsen Silviahemmet och Stockholm stad.

Föreläsning om Alzheimers sjukdom med Silke Kern

Överläkaren och forskaren Silke Kern, berättar om hur man kan upptäcka sjukdomen i ett tidigt stadium och vad det kan innebära för möjligheterna att lindra symptomen.

Se föreläsningen här (16 min)

Demensföreningen i Stockholm flaggar!

Mötesplats Ung anhörig – träffpunkt för dig med en förälder eller annan närstående med demenssjukdom

Stockholm stad erbjuder dig som är i 18-30-årsåldern möjlighet att komma och träffa andra i samma situation eller liknande situation.  Nya grupper planeras under våren för mer information kontakta anhörigkonsulenterna i Stockholms stad:

Anna B Andersdotter, 08-508 18 224 e-post anna.b.andersdotter@stockholm.se
Riikka Norrbacka Landsberg, 08-508 09 520 riika.norrbacka.landsberg@stockkholm.se

Bli medlem Ge en gåva Upp
Telefonrådgivning 0485 - 375 75