Telefonrådgivning0485 - 375 75

E-post: info@demensforeningen-sthlm.se
Plusgiro: 17 46 48 – 6

Välkommen till demensföreningen i Stockholm

Demensföreningen i Stockholm är ansluten till Demensförbundet i Sverige, med 110 lokalavdelningar över hela landet och även medlem i Alzheimer Europé. Läs mer om vår verksamhet.​

Höstens aktiviteter

Sommaren närmar sig sitt slut och vi  hälsar dig välkommen till höstens aktiviteter.

21 september – Lunchkryssning till Drottningholm Stockholms demensförening fyller 35 år och det uppmärksammar vi den 21:a september som också är Alzheimerdagen.

4 oktober föreläsning/utbildning – Tidigt stöd till personer med kognitiv sjukdom/demensdiagnos Tisdag den 4:e oktober är du välkommen till halvdagsutbildning. Utbildningen har som tema – Tidigt stöd till personer med kognitiv sjukdom/demensdiagnos. Särskilt fokus kommer att ligga på personer under 65 år med nydiagnostiserad kognitiv sjukdom.

Anhöriggrupper Under hösten anordnar vi två anhöriggrupper. Grupperna startar vecka 38. Grupperna vänder sig till vuxna barn vars förälder/föräldrar över 65 år har fått en kognitiv sjukdom.

Samtalsgrupper för personer under 65 år med nydiagnostiserad kognitiv sjukdom Samtalsgrupper riktade till personer med nydiagnostiserad kognitiv sjukdom fortsätter under hösten på torsdagar.

Yngrenätverket I höst startar vi Yngrenätverket för dig som är under 65 år och är make, maka, sambo eller partner till en person som har en kognitiv sjukdom.

Tips!

Läs Henrik Frenkels blogg från Alzheimer lifes hearing i riksdagen tidigare i maj.

”Hearingen i riksdagen blev en berg- och dalbana mellan hopp och förtvivlan. Forskningen tar just nu sjumilakliv, medan sjukvården inte riktigt hänger med i svängarna. Vi står inför en tsunami av nya fall av Alzheimer genom att befolkningen blir allt äldre. Budskapet var glasklart: Politikerna måste vakna upp och storsatsa på kognitiva sjukdomar!”

Inbjudan samtalsgrupp 2022

Välkommen att delta i en samtalsgrupp för dig som är under 65 år och nyligen har fått diagnos om kognitiv sjukdom. Ett samarbete mellan Demensföreningen i Stockholm, Stiftelsen Silviahemmet och Stockholm stad.

Se vår film om tidigt stöd

Vad är tidigt stöd när minnet sviktar. Samtal med forskare/psykolog Krister Håkansson.

Föreläsning om Alzheimers sjukdom med Silke Kern

Överläkaren och forskaren Silke Kern, berättar om hur man kan upptäcka sjukdomen i ett tidigt stadium och vad det kan innebära för möjligheterna att lindra symptomen.

Se föreläsningen här (16 min)

Demensföreningen i Stockholm flaggar!

Mötesplats Ung anhörig – träffpunkt för dig med en förälder eller annan närstående med demenssjukdom

Stockholm stad erbjuder dig som är i 18-30-årsåldern möjlighet att komma och träffa andra i samma situation eller liknande situation.  Nya grupper planeras under våren för mer information kontakta anhörigkonsulenterna i Stockholms stad:

Anna B Andersdotter, 08-508 18 224 e-post anna.b.andersdotter@stockholm.se
Riikka Norrbacka Landsberg, 08-508 09 520 riika.norrbacka.landsberg@stockkholm.se

Bli medlem Ge en gåva Upp
Telefonrådgivning 0485 - 375 75