Telefonrådgivning0485 - 375 75

E-post: info@demensforeningen-sthlm.se
Plusgiro: 17 46 48 – 6

Välkommen till demensföreningen i Stockholm

Demensföreningen i Stockholm är ansluten till Demensförbundet i Sverige, med 110 lokalavdelningar över hela landet och även medlem i Alzheimer Europé. Läs mer om vår verksamhet.​

Tips!

Läs Henrik Frenkels blogg från Alzheimer lives hearing i riksdagen tidigare i maj.

”Hearingen i riksdagen blev en berg- och dalbana mellan hopp och förtvivlan. Forskningen tar just nu sjumilakliv, medan sjukvården inte riktigt hänger med i svängarna. Vi står inför en tsunami av nya fall av Alzheimer genom att befolkningen blir allt äldre. Budskapet var glasklart: Politikerna måste vakna upp och storsatsa på kognitiva sjukdomar!”

Inbjudan samtalsgrupp 2022

Välkommen att delta i en samtalsgrupp för dig som är under 65 år och nyligen har fått diagnos om kognitiv sjukdom. Ett samarbete mellan Demensföreningen i Stockholm, Stiftelsen Silviahemmet och Stockholm stad.

Se vår film om tidigt stöd

Vad är tidigt stöd när minnet sviktar. Samtal med forskare/psykolog Krister Håkansson.

Föreläsning om Alzheimers sjukdom med Silke Kern

Överläkaren och forskaren Silke Kern, berättar om hur man kan upptäcka sjukdomen i ett tidigt stadium och vad det kan innebära för möjligheterna att lindra symptomen.

Se föreläsningen här (16 min)

Demensföreningen i Stockholm flaggar!

Mötesplats Ung anhörig – träffpunkt för dig med en förälder eller annan närstående med demenssjukdom

Stockholm stad erbjuder dig som är i 18-30-årsåldern möjlighet att komma och träffa andra i samma situation eller liknande situation.  Nya grupper planeras under våren för mer information kontakta anhörigkonsulenterna i Stockholms stad:

Anna B Andersdotter, 08-508 18 224 e-post anna.b.andersdotter@stockholm.se
Riikka Norrbacka Landsberg, 08-508 09 520 riika.norrbacka.landsberg@stockkholm.se

Vi tipsar om denna anhörigträff under våren

Bli medlem Ge en gåva Upp
Telefonrådgivning 0485 - 375 75