Telefonrådgivning:

Ockelbo

Välkommen till Ockelbo demensförening

Ockelbo demensförening bildades 2017. Vårt syfte är att stödja demenssjuka och deras anhöriga samt sprida kunskap om demenssjukdomar och verka för en god demensomsorg.

Som medlem får du:

• Tidningen Demensforum 4 nr/år
  • Boken Om demenssjukdom för anhöriga
  • Mötesverksamhet
  • Föreläsningar
  • Tillgång till rättighetsfonden
  • Telefonrådgivning 010-175 50 56

Medlemskap

Ett medlemskap kostar 150 kr/år. Familjemedlem kostar 200 kr/år. Betalning sker via Swish 123 194 16 24 eller via Bankgiro 5237-7512. OBS! Glöm ej namn och adress  om du använder inbetalningsavi. Välkommen!

Söker du råd och stöd eller vill få tag i information och böcker? Vart skall jag vända mig? Hur har andra gjort? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi till. Tel. 070-8294626, mail: demensforeningockelbo@gmail.com

Våren 2024

Torsdag 14 mars kl 14.00, Uret Kraftkällan Ockelbo. Vi informerar om föreningen och Håkan Lingblom spelar gitarr och sjunger

Årsmöte, tisdag 19 mars kl 18.00, Kulturstation Ockelbo. Gäst är Lars Björklund, författare och har tidigare arbetat som sjukhuspräst på Akademiska i Uppsala. Temat är HUR SKA JAG ORKA? Att som anhörig vårda och finnas till när en anhörig får en demenssjukdom. Hur ska man tänka, skuld, saknad, sorg?

Måndag 15 april kl 14.00, Mariasalen Kyrkans Hus Ockelbo. JaMaRam, Jannika Häggström med musiker levererar 60-tals minnen i form av sånger, lite historia och prylar.

Onsdag 15 maj kl 14.00, Bysjöstrand Ockelbo. Besök av Dietisten Linnea Skytt, Gävle Kommun, som pratar om sambandet kost och demens.

Fri entré! Alla varmt välkomna!

Pågående verksamheter

Anhöriggrupp ”Vi vågar prata om demens”. Vi delar med oss av våra erfarenheter i en samtalsgrupp. Vi har alla tystnadsplikt. Sjödins Gård, tisdag 26 mars kl 15.00-16.30.

Musikcafé med trubadur ”Minnenas Musik”. Anpassat för dig med en demenssjukdom/minnessvikt som självständigt eller tillsammans med din anhöriga fikar, sjunger och lyssnar på musik ihop. Kulturstation, ungdomsgården. Måndag 18 mars kl. 14.30-16.00.

Vi bjuder på fika! För mer information, Håkan Lingblom 070-829 46 26

Föreningen finns nu registrerad på begravningsbyrån om man vill ge en Minnesgåva till någon från den lokala föreningen.

Demensvän

Ockelbo demensförening är en del av Demensförbundet. I början av maj 2018 lanserade Demensförbundet kampanjen ”Demensvän”. Syftet är att öka allmänhetens kunskap om demenssjukdomar. demensvan.se

Bli demensvän

Tips! Vi samarbetar med kommunens anhörigstöd och träffpunkter:

www.ockelbo.se/Invanare/Social-omsorg/Anhorigstod/
www.ockelbo.se/Invanare/Social-omsorg/Aldreomsorg1/Oppna-dagverksamheter/

Här når du ansvariga inom Ockelbo kommun när du behöver hjälp vid demenssjukdom!

Tips!

Gratis webbutbildningar ABC för anhörig och dig med minnesproblem demenscentrum.se/Utbildning/webbutbildningar

• Kommunikation ABC vill ge en djupare förståelse hur det kan vara att leva med demenssjukdom.
  • Demens ABC plus Anhöriga är öppen för alla men vänder sig i första hand till dig som är anhörig till en person med demenssjukdom.​

Facebookgrupper och länkar
demensforbundet.se
demenscentrum.se
demenscentrum.se/Publicerat/poddradio

Möt tre anhöriga till personer med Alzheimers sjukdom.
Klicka här för att se filmen på YouTube.

Genom medlemskap i Ockelbo demensförening godkänner du villkoren i vår policy för hantering av personuppgifter (GDPR). Policyn går att läsa i sin helhet här.

Håkan Lingblom
Smalbyvägen 25