(mån-fre 10-20, lör 10-12)

Dialogmöten våren 2024

På förbundskongressen 2022 beslutades att återremittera ärendet om stadgeöversyn till tillträdande förbundsstyrelse, för att till nästkommande förbundskongress presentera ett nytt förslag till stadgar.

Under våren 2024 beslutade förbundsstyrelsen att utse en arbetsgrupp som fick uppdraget att inhämta synpunkter från förbundets lokalföreningar på nuvarande stadgar genom fyra dialogmöten, för att därefter sammanställa ett underlag som grund till kommande förslag om nya stadgar för Demensförbundet, samt för förbundets anslutna lokalföreningar. Ett tiotal lokala demensföreningar deltog under vårens dialogmöten som hölls i mars-april månad. Fr o med hösten 2024 avslutades arbetsgruppens uppdrag och underlaget från dialogmöten överlämnades till förbundsstyrelsen och kansliet för vidare beredning inför kongressen.

Om dialogmötena

Arbetsgrupp stadgar bjöd in lokalföreningarna till fyra dialogmöten våren 2024, för dialog och insamlande av information i detta ärende. De planerade dialogmötena var ett led i den demokratiska processen inom förbundet och var ett forum för delaktighet. Dialogmötena hölls via Teams och startade i mitten av mars månad.

Arbetsgrupp stadgar bestod av Johan Karlman, vice. ordförande Demensförbundet, Lena Kock, kassör Demensförbundet, Peter Almroth, förbundsstyrelseledamot Demensförbundet, samt Ebbe Andersson, kunnig i stadgearbete med erfarenhet från uppdrag inom föreningslivet. Ebbe är hemmahörande i Nyköpings kommun, egenföretagare, samt engagerad i Föreningen Norden.

Datum och tid för dialogmöten

Måndag 11/3, kl.18.00-20.00

Måndag 25/3, kl.18.00-20.00