Artiklar och reportage

Här har vi samlat ett axplock av intressanta artiklar och reportage som på det ena eller andra sättet berör demensområdet.

Läser tidning

Utan anhörigvårdarna skulle samhällets kostnader skena”
Riksdagsledamoten Barbro Westerholm menar att det saknas enormt mycket stöd från samhällets sida.

”Våga berätta om alzheimer”
Det var i Nyhetsmorgon i TV4 i höstas som skådespelaren Nina Gunke, 66 år, berättade att hon drabbats av alzheimer.

När alzheimer skapar kaos i en tonårings liv”
När Erik Biörs var femton år fick hans mamma Marie sin alzheimerdiagnos.

I Mörbylånga tänker man utanför boxen
Mörbylånga är en av de fem kommunerna som utsetts för att arbeta med standardiserat insatsförlopp.

”Livet stannar ju inte upp för att man fått en diagnos”
Eva var strax över 60 år när hon fick sin alzheimerdiagnos.

Tidiga insatser mot demens är Skottlands melodi
I Skottland har demenssjuka rätt till en särskilt utsedd stödperson från den dag de får sin diagnos.

Så drabbar pandemin forskningen kring Alzheimer:
”Viruset är en katastrof, ett enda elände!” Henrik Frenkel, journalist och grundare av bloggen och podcasten ”Hjälp, har jag Alzheimer?!”

”Visst kan vi skratta tillsammans – kanske inte så ofta som förr, men det händer”
– Det var 2011 som vi märkte att allt inte stod rätt till med Micke, berättar Aja.

”Det gäller att ta vara på den tid vi har kvar”
– Det har varit en lång resa där vi alltid kämpat och glatt oss tillsammans, säger Eva. Men nu är vi inne på den tyngsta resan.

”Tack vare” Alzheimer blev de vänner för livet
Anita och Birgitta blev snabbt bästa vänner när de träffades i en samtalsgrupp för personer med demenssjukdom som nyligen fått sin diagnos.

Fallolyckor innebär stort lidande och kostar samhället miljarder
Varje år skadas över 300 000 personer så allvarligt att de söker akutvård. Närmare 73 000 av dessa måste läggas in och omkring 1 700 dör.

Felaktiga läkemedel till demenssjuka kan ge svåra biverkningar och öka dödligheten
Yngve Gustafson, överläkare och professor i geriatrik vid Norrlands universitetssjukhus;
– Att medicinera en människa med demens är lika svårt som att medicinera ett för tidigt fött barn.

När livet ställs på ända
Strax utanför Borås centrum bor Monicka Gustafsson. Hon bor numera ensam med sin hund Vintra i kedjehuset som hon och hennes man Nils Olof köpte 1980, och där deras tre barn vuxit upp. De senaste åren har varit omtumlande och svåra på grund av Nils Olofs demenssjukdom och bortgång.

Forskare visar: Här uppstår Alzheimers sjukdom
Ny forskning från Lunds universitet visar för första gången var i hjärnan de tidigaste tecknen på Alzheimer uppstår. Det kan leda till att sjukdomen upptäcks tidigare och i framtiden förklara varför den uppstår.

Det kom ett brev
Susanna Mateus Gloria skrev till Stefan Lövén och Lena Hallengren om sin och sina kollegors arbetssituation inom demensvården och uppmanar statsministern att komma och arbeta en vecka hos democh verkligen sätta sig in i hur utsatta dessa människor är.

Här får du hjälp med dina mediciner
Be apotekspersonalen gå igenom alla dina mediciner för att upptäcka om några är olämpliga eller ”krockar” med varandra.

Frontallobsdemenser kräver stort vårdbehov och drabbar oftast yngre
Lars-Olof Wahlund är professor i geriatrik vid Karolinska Institutet. Här berättar han om frontallobsdemenser och vilka symptom sjukdomen ger.

Lider de styrande av faktaresistens!
Katastrof hotar nom demensvård och äldreomsorg skriver Demensförbundets ordförande Pär Rahmström.

Demensbyn – ett värdigt liv med kvalitet, eller en inhägnad låtsasvärld?
Idén med demensbyn kommer från demensbyn De Hogeweyk i Holland. Här har man tagit ett radikalt grepp, med exempelvis olika bo-enheter som bygger på vilka intressen man har – snickare för sig, musikälskare för sig, och så vidare.

Forskning på okända gener ger svar om demenssjukdom i släkten
– Ny teknik gör det numera möjligt att till rimliga kostnader läsa av hela den mänskliga arvsmassan – hel-genom sekvensering, och därmed kunna kartlägga gener som orsakar sjukdom, säger Caroline Graff.

Tidiga symptom på demenssjukdom
Självklart förekommer olika symptom beroende på vilken demenssjukdom personen har. Ibland kan även andra sjukdomar ha demensliknande symptom och kan då förväxlas med en demenssjukdom.