Telefonrådgivning:

Välkommen till Gävle demensförening

Gilla oss på Facebook

Skogsväg genom Gävle.

Som medlem i föreningen får du:

• Tidningen Demensforum 4 nr/år
  • Boken Om demenssjukdom för anhöriga, producerad av Svenskt Demenscentrum
  • Mötesverksamhet
  • Föreläsningar
  • Tillgång till rättighetsfonden

Du blir medlem genom att betala 175: – (familjemedlem 50: -) på Plusgiro 698786-1 (OBS! Glöm ej namn och adress på inbetalningskortet. Om du betalar på nätet så syns det automatiskt).

Ordförande: Agneta Brinne
Kassör: Karin Andersson

Ledamöter:
Lena Holm
Birgitta Andersson
Lena Öberg
Elisabet Bergström

Protokollskrivare
Weine Johansson

Suppleanter:
Sonja Sjöberg
Pirkko Jonsson

Revisorer
Cecilia Edvinsson
Håkan Berglin

Geras Solutions lunchseminarier är igång igen!

Onsdagen den 6 mars kl. 12-13.

Föreläsare är Wilhelmina Hoffman

Geriatriker, rektor Silviahemmet och chef för Svenskt Demenscentrum

Webbinariet handlar om tvärprofessionell samverkan är ett måste vid behandling och uppföljning av kognitiv sjukdom,  både

internt och mellan huvudmännen. En vårdplan krävs som vid andra kroniska sjukdomar.

Ansvar, strategier och redskap för en sömlös vård och omsorg diskuteras.

Du anmäler dig via följande länk:

Geras Solutions lunchwebbinarium 6 mars 2024 (google.com)

I samband med anmälan får du en mejlbekräftelse med videolänk. (Kolla din skräppost om du inte får en bekräftelse, den hamnar ibland där).

Seminariet sker som tidigare digitalt via Teams och är kostnadsfritt.

Varmt välkommen!

Gävle Demensförening i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och Välfärd Gävle-Kultur för äldre bjöd på cirkus torsdagen den 7 mars

Cirkusartisten David Hammarberg underhöll de boende på äldreboendet Hilleborg med jonglering och andra cirkuskonster. Det var mycket uppskattat av de boende som tillsammans med personalen klappade i händerna och tycktes trivas. Några i personalen försökte sig på att utföra en del av konsterna med blandat resultat. Nu får vi vänta till hösten för att se David eftersom han drar på turné till Danmark.

Årsmöte Gävle Demensförening den 13 mars

Till mötet kom 23 personer. Karin Andersson föreningens kassör öppnade mötet genom att hälsa alla välkomna. Mötesordförande var Anders Jansson Gladh. Karin berättade om vårens kommande aktiviteter, bl.a sommarresan till Lasse Åbergs museum och tips på olika webbinarier. Efter mötet berättade Anders om moderaternas inställning till demenssjukvården, IVO anmälningar med Välfärds bristfälliga svar. Många bra frågor från medlemmarna ställdes. Kritik mot planerade nedläggningar t.ex. Karin överlämnade en blomma som tack till Anders. Mötet avslutades med en god smörgåstårta.

Gävle demensförening bjöd in till föreläsning!

Torsdagen den 8 februari bjöd Gävle Demensförening in alla till föreläsning på Elite Grand Hotel

Temat var ” Demenssjukdom och bemötande ”, föreläsare var Liselotte Björk, Förbundsordförande i Demensförbundet.

Ett drygt 50-tal personer deltog och fick höra hur kognitiva funktioner påverkas vid demenssjukdom. Vad vi kan tänka på i hemmet och andra miljöer för att underlätta. Möjligheter till positiv kommunikation. Frågor, svar och diskussioner runt dessa ämnen gjorde kvällen mycket minnesvärd.

Medlemsbrev – januari 2024

Läs vårt senaste medlemsbrev med information från styrelsen och våra kommande aktiviteter.

Medlemsträff med hockey

21 januari genomfördes första medlemsträffen för året med en storvinst för Brynäs damer mot AIK. Förutom vinsten njöt vi också av en god buffé

Anhörigcenter

Anhörigcenter är en mötesplats för dig som stödjer, hjälper eller vårdar någon närstående. Här kan du få råd som underlättar vardagen, träffa andra i liknande situation och koppla av en stund.

Anhörigcenter kan ge svar på dina frågor och funderingar. Vi arbetar för att du som anhörig ska få en bättre livssituation och för att förebygga ohälsa.

Det kostar ingenting att besöka oss och det stöd du kan få är helt frivilligt. Våra medarbetare har tystnadsplikt.

Anhörigcenter har öppet kl. 11.00–16.00 där man spontant kan besöka oss, för att vara söker på att få prata ostört och enskilt så går det bra att boka en tid.

Kontaktuppgifter Anhörigcenter

Adress: Nygatan 9, 1 tr.
E-post: anhorigcenter.omv@gavle.se

Information från Studieförbundet Vuxenskolan

Boenderåd

Boenderådets arbets- och handlingsplan

Följande frågor arbetar demensföreningen aktivt med:

• Hantering av klagomål
  • Uppföljning av klagomål
  • Personal
  • Mat
  • Aktiviteter
  • Rehabilitering
  • Samverkan med andra organisationer

Klicka på länken nedan för att läsa om föreningens boenderåd. Där finns också kontaktuppgifter till dig som skulle vilja delta i boenderådets arbete.

Facebookgrupper och länkar

Facebookgrupp för dig som är ung anhörig (18-30 år)
Facebookgrupp för dig som är ung anhörig (30+)

Ung Anhörig – för dig som är barn, tonåring eller ung vuxen och har en mamma eller pappa med demenssjukdom

Demensförbundets yngrenätverk (under 65) för dig som har en maka/make/sambo med demenssjukdom

Alzheimer Life-bloggen. Läs Henrik Frenkels blogg och lyssna på hans podd.

Resursrike.se är en digital mötesplats där människor, trots corona, kan få mötas, hoppas, glädjas och sjunga.

Agneta Brinne
Syster Stinas väg 10