Surfa, handla och umgås digitalt

Behovet av att kunna vara delaktig digitalt på datorn, surfplattan eller smartphone har aldrig varit mer aktuellt. Pandemin gjorde att vi under lång tid inte kunde träffa våra anhöriga som tidigare, personer över 70 skulle undvika folksamlingar, bland annat i affärer, och för kunna boka en läkartid behövs ett BankID. Restriktionerna är nu borttagna men det finns fortfarande tillfällen då det kan vara aktuellt att umgås och utföra vissa ärenden digitalt.

Demensförbundet har tagit fram två handledningar ” Umgås digitalt” och ”Handla mat och medicin digitalt”.

Dessa är inte självinstruerande utan är tänkt att användas av en handledare som kan ge instrukrtioner steg för steg. Handledningarna ska ses som ett minnesstöd och för att få en struktur på vad man vill lära sig.

Vi hoppas att de kan ge inspiration för att komma igång att umgås på nya sätt såsom digitala möten, telefonmöten med flera personer eller dela foton via mail eller sms. Kanske är det dags att ta steget att ladda ner mobilt BankID eller Swish för att underlätta vardagen?

Ladda ner handledningarna här nedan.