Här kan du träffa andra yngre anhöriga till personer med demens

Demensförbundets Yngrenätverk är till för personer som är under 65 år och är maka, make, sambo eller partner till en person med demens. Nätverket fyller en viktig funktion när man som anhörig vill ha kontakt med andra som har samma erfarenheter och problem som man själv.

- En allmän uppfattning är att det bara är äldre personer som drabbas av demenssjukdomar. Men det finns även många som blir sjuka i unga år, säger Christina Hansson, som är ansvarig för Demensförbundets Yngrenätverk, och dessutom är förbundets kassör. I nätverket har vi anhöriga vars partner insjuknat redan i 35-årsåldern. Frågorna är många i den situationen. Vart ska man vända sig för att få prata och få svar på sina frågor? Demensföreningen på orten och deras anhöriggrupper kanske inte känns som något bra alternativ eftersom medlemmarna därär äldre. Finns det till exempel hemmavarande barn i en yngre demensdrabbad familj, så är det viktigt att få prata med andra i samma situation.

Mitt uppe i livet

Den största gruppen ”yngre” som får en demensdiagnos är annars mellan 45 och 60 år.

- De är ju mitt uppe i livet, säger Christina Hansson som själv var anhörig till sin man Lasse som fick Alzheimer när han var lite över sextio.
Christina berättar om svårigheterna, att dels försöka få honom att förstå att något var fel, och att han borde undersökas. Sedan detta att se hur han personlighetsförändrades och vägrade demensboende och hemtjänst.

- Vi var gifta i fyrtio år, och kunde diskutera och tala om allt – men mot slutet var den en helt annan Lasse som jag omöjligt kunde känna igen.

Vill dela med sig

Ventilen för Christina blev Yngrenätverket som hon hittade information om på Demensförbundets hemsida. Där var hon med på träffar i Alvesta och Göteborg. Lasse levde inte så länge efter det att han så småningom kommit in på det särskilda boendet, men Christina ville ändå fortsätta att nätverka för att dela med sig av sina erfarenheter. Och nu är det hon som har ansvar för södra Sveriges Yngrenätverk där man träffas två gånger om året.

- Vi träffas vår och höst på något konferenshotell, berättar Christina. Det är i Demensförbundets regi, men vi har även extraträffar som vi ordnar själva.
Vad gör ni på träffarna?
-    Vi sitter tillsammans och pratar, ger stöd, delar våra erfarenheter och berättar vad som hänt sedan vi sågs senast. Man både gråter och skrattar och kommer varandra väldigt nära, säger Christina. Sedan är kvällen lite mer avslappnad med middag och där vi försöker koppla av från demens. Nu planerar vi att arrangera träffar i Stockholm där grupper från hela landet kan mötas.

Nya vänner

Christina Hansson menar att det är lätt att få nya vänner i nätverket.

- Ja vi delar ju samma problem. När demenssjukdomen kommer in i familjen så försvinner många gamla vänner, men här får man nya. Yngrenätverket är så viktigt, men tyvärr lite okänt. Vi behöver marknadsföra oss över hela landet – och det här är ju ett sätt att synas. Så om du som anhörig, känner att du behöver stöd och andra att prata med så kontakta oss gärna här på Demensförbundets hemsida.

Text: Anders Post
Foto: Rosie Alm

Christina Hansson är ansvarig för Demensförbundets Yngrenätverk och även kassör i Demensförbundet. Hon välkomnar fler anhöriga som behöver träffa andra vars make eller maka är demenssjuk.