Debatt:”Inför en kognitiv gräddfil på akuten för multisjuka äldre”

Det föreslår Demensförbundet, Svensk förening för äldrepsykiatri och andra debattörer i ett debattinlägg i Dagens medicin.

Karin Sparring Björkstén, Liselotte Björk, Kerstin Fälldin, Sarantos Stasinakis och Noomi Hertzberg-Öberg. Foto: Ingvar Karlsson, Rosie Alm, Ioannis Karachristos.

”Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården” står det i hälso- och sjukvårdslagen, kapitel 3 paragraf 1.

Och vilka är dessa? Jo, de allra sjukaste äldre som bor på så kallade särskilda boenden, säbon. De flesta lider inte bara av kroppsliga sjukdomar och skörhet, utan även av kognitiva störningar – det vill säga nedsättningar av minne och intellekt – eller demens. Många behöver hjälp med måltider, förflyttningar och toalettbesök.

När de dessutom drabbas av ytterligare någon sjukdom, till exempel en lunginflammation eller en höftledsfraktur, är det vanligt att även det kognitiva tillståndet förvärras och övergår i ett akut förvirringstillstånd ovanpå det redan allvarliga tillståndet. Det är dessa människor som har det största behovet och de ska ha företräde till en välfungerande sjukvård.

Men det fungerar inte på det viset. Dessa svårt sjuka patienter är inte särskilt välkomna på akuten och hamnar lätt sist i kön. Man kan till och med få höra att de ”stjäl resurser” från de ”riktiga” patienterna.

”De sjukaste äldre ska få komma in i ett ”kognitivt rum” på akuten och undersökas omgående!”

Läs hela debattartikeln här: https://www.dagensmedicin.se/…/infor-en-kognitiv…/

Källa: Dagens medicin

Demensförbundet har närmare 9 000 medlemmar i cirka 110 lokala föreningar som jobbar för att utveckla vården och omsorgen i hela landet. Vår organisation är öppen för alla – demenssjuka, närstående eller vem som helst som vill vara med och bidra till ett demensvänligt samhälle – välkommen du också!