Fyra varianter av alzheimer identifierade

Svenska forskare har undersökt hur alzheimerproteinet tau sprider sig i hjärnan. De hittade fyra tydliga spridningsmönster som kan kopplas till skillnader i både symtom och prognos.

Oskar Hansson, överläkare vid Skånes universitetssjukhus och professor i neurologi vid Lunds universitet, har lett studien.

– Alla som drabbas av alzheimer får inte samma symtom. Ofta handlar det om minnesstörningar, men vissa får i stället exempelvis mycket stora problem att formulera sig. Det har vi tänkt varit ovanligt och konstigt, så vi ville kartlägga hur det ser ut, säger han.

Olikheterna antog forskarna berodde på hur just proteinet tau sprider sig i hjärnan. Det andra proteinet som kopplas till alzheimer, amyloid, finns spritt lite varstans i hjärnan, medan tau sprids mer koncentrerat. I studien har sammanlagt 2 750 personers hjärnor avbildats med så kallad PET-kamera vid två tillfällen, med två års mellanrum. Här ingick både personer med milda symtom och de som hade allvarligare sjukdom. Alla hade så kallad sporadisk alzheimer, vilket innebär att personer med ärftlig alzheimer inte ingick.

– Våra resultat tyder på att det inte finns någon ”typisk alzheimer”, utan att det handlar om undergrupper. Mest förvånande var att de olika varianterna alla var så pass vanliga, även de som man i vården upplevt som väldigt sällsynta, säger han.

Den nya kunskapen lägger ytterligare en bit i det stora alzheimer-pusslet, men skapar också nya frågor.

– Exempelvis vill man veta varför tau sprider sig olika hos olika personer – är det för att vissa delar av hjärnan är särskilt dåliga på att göra sig av med det skadliga tau-proteinet, eller har vissa personer starkare kopplingar mellan olika delar av hjärnan än andra, säger Oskar Hansson.

Läs hela artikeln

Källa: Forskning & Framsteg

Demensförbundet har över 10 000 medlemmar i 110 lokala föreningar som jobbar för att utveckla vården och omsorgen i hela landet. Vår organisation är öppen för alla – demenssjuka, närstående eller vem som helst som vill vara med och bidra till ett demensvänligt samhälle – välkommen du också!