Nytt läkemedel nu redo för användning i Japan

Det annonserades i höstas att det nya läkemedlet Leqembi (lecanemab) blivit godkänt i Japan som behandling för att bromsa progressionen av mild kognitiv störning (MCI) och mild demens till följd av Alzheimers sjukdom. Nu har även datumet för när läkemedlet kommer finnas tillhanda på den japanska marknaden publicerats.

Den 13de december godkändes riktlinjerna för läkemedlets användning av det japanska centralrådet för socialförsäkringsmedicin, ett rådgivande organ inom det japanska ministeriet för hälsa, arbete och välfärd. Det beslutades då att från och med den 20de december 2023 kommer japanska medborgare att kunna bli behandlade med Leqembi. Detta nya läkemedel har visat tydliga tecken på att kunna sakta ner utvecklingen av symptom vid MCI och mild demens. Leqembi är idag den första och enda godkända behandlingen som har visat sig klara av att fördröja kognitiv och funktionell försämring på detta sätt.

”Detta är en fantastisk julklapp. Alzheimerpatienter i Japan får nu tillgång till den första bromsande läkemedelsbehandlingen. Detta ger hopp till Japans stora åldrande befolkning där behovet av nya behandlingar är stort” / Gunilla Osswald, vd på BioArctic.

Det är det svenska läkemedelsbolaget BioArctic AB som står bakom framtagandet av Leqembi. Förutom i Japan har Leqembi även accepterats och börjat användas i USA där det fick sitt fulla godkännande redan i somras. I Sverige och Europa är behandlingen ännu inte tillgänglig då det fortfarande inväntas godkännande från EU.

BioArctics partner Eisai kommer att fortsätta undersökningarna av läkemedlets effekt genom att bl.a. följa nya patienter som blir behandlade med LEQEMBI i Japan.

Källa: Leqembi® lanseras för Alzheimers sjukdom i Japan den 20 december

För mer information om Leqembi och BioArctic se bioarctic.se