Demensförbundet: Tänk om och tänk rätt!

Skrämmande stor okunskap om vad det innebär att leva med demenssjukdom hos våra beslutsfattare och myndigheter!

Demensförbundet har återigen noterat att svenska myndigheter inte tar hänsyn till de specifika behov som personer med demenssjukdom har.

I gårdagens Expressen togs ett aktuellt fall upp. Kathleen med långt gången Alzheimers sjukdom ska utvisas till Storbritannien pga. att hennes pass inte har kunnat förnyas.

Det här är situationer som drabbade och anhöriga ständigt ställs inför, att man inte kan förnya ID-kort eller Bank-ID pga. den närståendes sjukdom. Demensförbundet får ständigt samtal från anhöriga runt om i landet som ropar på hjälp i kontakt med myndigheter.

Anhöriga blir maktlösa pga. samhällets och myndigheternas okunskap och de drabbade har svårt att föra sin talan. Kathleen och hennes familj behöver mötas av kunskap och stöd i sin situation.

Demensförbundet uppmanar därför svenska beslutsfattare att i det här fallet tänka om och tänka rätt!

Liselotte Björk
Förbundsordförande
Demensförbundet

Migrationsverket stoppar utvisningen!

Kathleen Poole som lever med en långt gången Alzheimer sjukdom kommer inte att utvisas. Myndigheten backar och pausar utvisningen.

”Den fjärde april fattade vi beslut om inhibition, alltså om att stoppa ärendet, säger Jesper Tengroth, presschef på Migrationsverket.”

Nu ska Migrationsverket invänta nytt underlag från Kathleens ombud, vilket innebär att utvisningen inte kommer att genomföras i nuläget.

Demensförbundet tycker det är bra att beslutsfattare och myndigheter tänkt om och tänkt rätt!

Vi utgår ifrån att Kathleen får stanna i Sverige med sin familj.

Demensförbundet har närmare 9 000 medlemmar i cirka 110 lokala föreningar som jobbar för att utveckla vården och omsorgen i hela landet. Vår organisation är öppen för alla – demenssjuka, närstående eller vem som helst som vill vara med och bidra till ett demensvänligt samhälle – välkommen du också!