Demensförbundet riktar stark kritik mot fortsatt besöksförbud

Sedan den 1 april råder besöksförbud på landets alla äldreboenden. En av dem som drabbats är Sven Forsling, 82, som har sin demenssjuka hustru på ett demensboende.

– Över en dag fick jag inte hälsa på henne längre, och jag har mycket svårt att förstå varför. Det måste ju vara så att personalen, som träffar många fler människor och kanske också har sjuka barn hemma, är en större risk än vad jag är, säger Sven Forsling.

– Det är väl självklart att jag inte kan smitta henne, jag som har varit ensam här hela tiden.

Många anhöriga är oroliga och mår dåligt över besöksförbudet på äldreboenden.

– Det här är så grymt att det saknas ord, säger Carina Lindegren, vice ordförande hos Demensförbundet.

– Besöksförbudet är ett jätteproblem, många som ringer oss mår riktigt dåligt och har fått depressioner och panikångest, säger Carina Lindegren som menar att förbundet respekterar pandemin och viruset men även människan som drabbas.

Hon tycker att agerandet från Folkhälsomyndigheten och regeringen är tveksamt.

– Det är ett ingrepp i familjerna som kan diskuteras ur många aspekter. Socialtjänstlagen kräver samtycke när det handlar om begränsningar även om man är dement. Men här har man bara kört på.

Även det faktum att många dementa är skrivna på boendet och att rummet eller lägenheten fungerar som en privat bostad gör förbudet diskutabelt tycker Carina Lindegren.

– Ur ett juridiskt perspektiv är det inte glasklart tycker jag. Kan man sätta ett besöksförbud på en privat bostad?

Läs hela artikeln

Källa: Aftonbladet