Ge en minnesgåva till Demensfondens forskningsfond

Du kan hedra minnet av en anhörig eller närstående genom att ge en minnesgåva till Demensfonden, Demensförbundets forskningsfond. Du stöder då forskningen kring Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. En gåva ger du enklast genom att fylla i formuläret på den här sidan. Föredrar du att ringa in din gåva, hittar du telefonnummer och tider nedan.

Demensfonden
PG 90 08 58-2
BG 900-8582

Demensförbundets Utvecklingsfond

Du kan även välja att skänka din minnesgåva till Demensförbundets Utvecklingsfond. Därmed hjälper du oss i vårt arbete att förbättra livssituationen för demenssjuka och deras anhöriga idag. Till formuläret för Demensförbundets Utvecklingsfond.

Givarservice: demensfonden@demensforbundet.se
Måndag - fredag kl 08:00-17:00 på telefon 08-658 99 26 eller 08-658 99 27.

Rune Östberg

Minnesbladet finns i tre olika motiv:

Hav, grind eller äng

Hav och äng är akvareller målade av Rune Östberg. Han var den första personen med Alzheimers sjukdom som  tog kontakt med Demensförbundet i slutet av 90-talet.
Han fick sin demensdiagnos i tidig ålder och avled i Alzheimers sjukdom år 2008
Han var konstnär och har målat och tecknat mycket till förbundet.

Ända in i det sista målade han tavlor och hade utställningar. Rune talade öppet om sin demenssjukdom. Han ville hjälpa till att sprida attitydförändringar kring den "skämmiga" sjukdomen demens.

Grinden
Roland Gross har målat grinden på uppdrag av Roland Klang som insjuknade i Alzheimers sjukdom, också han vid tidig ålder och är bortgången sedan några år.

Roland  såg en tavla på väggen i ett hotellrum föreställande en grind som stod öppen. Tankarna kom...

Öppna grinden och se Dina möjligheter! Glänta på grinden och bli vän med Din värld! Öppna grinden och kliv in i gemenskapen! För mig blev grinden en symbol. Jag kände att den inte skulle vara stängd utan öppen. Livet måste gå vidare! Man kan inte stänga sig inne.

”Öppna grinden och gå ut, sök kunskap, gemenskap och värme”.

Roland Klang