Demensförbundet har en unik verksamhet i sin telefonrådgivning. Vi finns tillgängliga i stort sett årets alla dagar.

Telefonrådgivning

Våra telefonrådgivare har mycket lång och gedigen erfarenhet av demenssjukvård och anhörigstöd och kan ge råd i de allra flesta frågor. De flesta som hör av sig till oss är oroliga anhöriga. Det kan handla om oro för att beteendet hos den nära och kära förändrats och vad det kan bero på. Det kan också handla om hur de ska stötta och hjälpa sina sjuka närstående, vad de kan förvänta sig för insatser från till exempel kommunen eller hur de ska bemöta och hjälpa den närstående. För att nämna några områden.

Juridisk rådgivning

Demensförbundet har dessutom juridisk rådgivning. Hit kan du vända sig när det till exempel gäller god man, testamente eller hur man överklagar ett beslut från en myndighet i frågor som rör demenssjuka.

Unik föreningsverksamhet

Därtill finns ett stort stöd att hämta från våra lokala demensföreningar. Vi har fler än 120 och de är spridda över landet från norr till söder. Här kan du se om vi finns på din ort.

Stötta forskningen kring demenssjukdomar

Vill du stötta forskningen kring demenssjukdomar kan du ge en gåva till Demensfonden. Här kan du läsa mer om detta.

Demensförbundet ger tillgång till telefonrådgivning som är öppen årets alla dagar.