Svårt sjuka i covid-19 kan få symtom som liknar alzheimer

Personer som har varit svårt sjuka i covid-19 kan få liknande förändringar i hjärnan som alzheimersjuka har. Det visar en ny studie från Columbia University i New York, USA.

Genom att titta på hjärnan hos 10 personer som avlidit i covid-19 har forskarna i studien sett att patienterna har samma typ av förändringar i hjärnan som personer med alzheimer. Fyndet skulle kunna förklara varför personer med långtidscovid så ofta drabbas av hjärndimma och minnesproblem.

– Det är en intressant studie men det är för tidigt att säga att covid-19 ökar risken för alzheimer. Däremot finns det vissa paralleller, säger professor Miia Kivipelto, demensforskare på Karolinska institutet i Solna.

Källa: Svenska Dagbladet

Demensförbundet har över 10 000 medlemmar i 110 lokala föreningar som jobbar för att utveckla vården och omsorgen i hela landet. Vår organisation är öppen för alla – demenssjuka, närstående eller vem som helst som vill vara med och bidra till ett demensvänligt samhälle – välkommen du också!