Telefonrådgivning:

Studie visar att aktivering av hjärnprotein kan skydda kvinnor mot Alzheimers

Två tredjedelar av alla som drabbas av Alzheimers sjukdom är kvinnor. Tidig menopaus, det vill säga när mensen upphör, är en av riskfaktorerna för kognitiv nedgång.

I samband med menopausen minskar nivåerna av hormonet östrogen. Hormonet produceras i äggstockarna men också i hjärnan, vilket är avgörande för att hålla nervcellerna friska och funktionsdugliga. En studie som gjorts på möss visar att aktivering av ett hjärnprotein med namnet CYP46A1 skulle kunna skydda kvinnor från att utveckla neurodegenerativa sjukdomar som alzheimer.

Tidigare forskning har visat att hjärnproteinet kan aktiveras genom låga doser av läkemedlet Efavirenz som används vid hiv-infektion.

– Vi menar att påverkan på kolesterolomsättning genom CYP46A1-aktiverare som Efavirenz kan erbjuda ett nytt tillvägagångssätt för att främja östrogen-medierat skydd av nervcellerna hos kvinnor i riskzonen för Alzheimers sjukdom, säger Silvia Maioli, Karolinska Institutet.

Vill du läsa mer? Hjärnprotein kan skydda kvinnor mot alzheimer – | forskning.se

Källa: Artikel från Karolinska Institutet, Forskning.se

Bli medlem Ge en gåva Upp