SKR vill isolera coronasmittade med demens

Det är svårt att skilja demenssjuka personer med covid-19 från friska på särskilda boenden. Nu vill Sveriges kommuner och regioner i en hemställan till regeringen ändra på smittskyddslagen för att kunna isolera dem.

– Den metod som börjar användas allt mer är att man försöker ha särskilda avdelningar för personer med smittade och demenssjuka. Det innebär att man måste kunna låsa dörrar till exempel. Det finns det inte utrymme för i dagens lagstiftning, säger Greger Bengtsson, samordnare för äldreboende på SKR.

SKR vill även att kommuner ska ges större möjlighet att flytta smittade personer tillfälligt till så kallad kohortvård, där man vårdar smittade personer på separata avdelningar eller boenden.

Demensförbundets vice ordförande, Carina Lindegren ställer sig bakom förslaget men riktar samtidigt kritik mot hur frågan hanterats tidigare.

– Tyvärr har många boenden bara stått tittat på och räknat antal smittade, men praktiskt inte gjort det som egentligen bör göras. Det här köper jag direkt. Här måste man separera de som är smittbärande från de som är friska. De här personerna förstår inte faran med att det finns en smitta och många är väldigt rörliga.

Källa: Sveriges Radio