Redan i höst kan blodprov börja användas för att upptäcka tidig alzheimer

Det berättar Henrik Zetterberg, professor i neurokemi vid Göteborgs universitet.

– Då kan man säga att den här pusselbiten, blodtestet, blir den första saken man gör i den här utredningen. Sen kan det hjälpa till att ställa en mer säker diagnos om det verkar vara alzheimer eller inte som spökar, säger Henrik Zetterberg.

Forskarna har hos ungefär 10 000 personer tittat på provens träffsäkerhet och jämfört med nuvarande dyrare metoder som att mäta ryggvätska eller göra en hjärnavbildning med magnetkamera eller PET-kamera.

– Och då visar det sig att det här blodtestet korrelerar till 90 procent korrekt, säger Henrik Zetterberg.

Läs hela artikeln

Källa: Sveriges Radio