Nya coronaregler för äldreboenden sågas

Demensförbundet har med stöd av många engagerade medlemmar vid flera tillfällen gett förslag på hur anhörigbesök på landets äldreboenden kan arrangeras på ett säkert sätt. Senast i en skrivelse till socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson. Vi skrev: ”Demensförbundet kräver nu att regering och FHM lättar på besöksförbudet inom äldreomsorgen snarast möjligt. Att man tillåter besök i hyresgästernas privata bostad, och att verksamheterna tillhandahåller handskar, munskydd och handsprit. Det handlar om rätten till ett värdigt liv och allas mänskliga rättigheter.” Nu har Socialstyrelsen, efter flera månaders betänkande, kommit fram till att detta är en bra idé. Lite sent kan man tycka, men en stor seger och en enorm glädje för många människor!

Till Aftonbladets artikel om de sågade reglerna för äldreboenden