Mats mamma levde med demenssjukdom – nu har han skrivit en låt till förmån för Demensfonden och forskningen om demenssjukdomarna

Mats Blombergs mamma Anne-Maj hade Alzheimers sjukdom och vaskulär demens. Hon gick bort i september 2022 när hon var 78 år. Mats ville göra något för att hedra sin mamma och medverka till att synliggöra den svåra demenssjukdom hon led av.

Eftersom Mats är musiker föll det sig naturligt att det var just musik som skulle kunna nå ut och få uppmärksamhet. Mats tog kontakt med Demensförbundet som nappade på hans idé med en låt som handlar om hur demenssjukdomen påverkar alla i en familj. Låten kommer att lanseras lagom till Demensförbundets 40 års jubileum 24 maj och till Mors dag 26 maj.

Mats Blomberg berättar att de pengar han får in genom streaming, kommer att skänkas oavkortat till Demensfonden. Han planerar även att göra en insamling på sociala medier till förmån för Demensfonden för forskning om demenssjukdomarna.

Lyssna på låten på Spotify: https://open.spotify.com/track/7Kj4Ywiy3qzRdXze04NVH0?si=XApHUSH8Qjue6aebv_aH6g&context=spotify%3Aalbum%3A3Qelg8scSTUEqMycffxKI1

Här citeras en av verserna från låten

”Och jag vet, det är inte lång tid kvar/Tänker på det flera gånger om dan/Men försöker hålla upp någon sorts fasad/Lurar mig själv att allting kommer att bli bra/

Foto: Karl Nord

Ge en gåva till Demensfonden. Låt fler minnas sina nära och kära.

De senaste åren har det skett en mycket intressant utveckling inom demensforskningen, men mycket forskning kvarstår dock innan det går att bota demenssjukdomar. Demensfonden behöver ditt stöd så att vi kan fortsätta vårt viktiga uppdrag att stötta demensforskningen och göra skillnad för personer som lever med demenssjukdom.

Vill du ge en gåva till Demensfonden?

Välj valfritt belopp och den betalningslösning som passar dig. Swish: 123 900 85 82. PG: 90 08 58 – 2. BG: 900-8582.

Du är varmt välkommen att skänka din gåva via Demensfondens Givarservice, Gåvotelefon 08-658 99 26.

Varmt tack för din gåva!