Hoppfullt om nytt läkemedel mot alzheimer

Det svenska företaget Bioarctics läkemedelskandidat kan bromsa försämringen hos personer med Alzheimers sjukdom, enligt preliminära resultat.

Det är en studie av ett än så länge experimentellt läkemedel, lecanemab, som visat sig kunna sakta ner den kognitiva försämringen som uppstår hos patienter med Alzheimers sjukdom.

– Vi har ju ännu inte sett resultaten i detalj, men det som beskrivs är väldigt övertygande, säger överläkaren Oscar Hansson.

Studien omfattade nästan 1 800 patienter med tidig alzheimer som lottades till att få infusioner av antingen lecanemab eller placebo varannan vecka.

Det handlar alltså inte om ett botemedel, men siffrorna tyder på att läkemedlet kan göra stor skillnad för patienterna även om effekten kan beskrivas som ”modest”, enligt Oscar Hansson.

– Det är ändå det första läkemedlet som visar på en modest effekt, säger han.

– Sätter man in läkemedlet tidigt i sjukdomsförloppet, när man bara har lätta minnessvårigheter, kanske man kan leva längre hemma innan man flyttar till ett demensboende, och det är värt mycket.

Källa: msn.com

Demensförbundet har närmare 9 000 medlemmar i cirka 110 lokala föreningar som jobbar för att utveckla vården och omsorgen i hela landet. Vår organisation är öppen för alla – demenssjuka, närstående eller vem som helst som vill vara med och bidra till ett demensvänligt samhälle – välkommen du också!