Hjärnchip ska ge fördjupad förståelse för hjärnsjukdomar

Anna Herlands forskarteam på KTH siktar på att skapa världens första modell av en sjukdomsdrabbad hjärna – på ett polymerchip.
– Vi vill utveckla och testa nya behandlingsmetoder för hjärnsjukdomar som epilepsi, stroke, Parkinsons och Alzheimers sjukdom, säger hon.

Genom de nya hjärnchipen kan forskarna studera vad som sker vid en hjärnsjukdom, för att kunna utveckla nya behandlingsmetoder och framtida läkemedel.

– Vi väljer först ut hjärnsjukdomar som vi är övertygade om att vi verkligen kommer att kunna se en bild av i chippen. I första hand gäller det genetiska sjukdomar, som epilepsi, som skapar tydliga sjukdomstillstånd även hos unga personer. Vi väljer också att studera sjukdomar som stroke, där mätmöjligheterna i chippet kan tillföra något för att vi ska kunna förstå själva sjukdomen.

– Jag har också stora förhoppningar om att vi och andra forskarteam ska göra genombrott när det gäller att skapa modeller av den åldrande hjärnan. Det skulle ge oss möjligheter att studera flera av våra åldersrelaterade sjukdomar, som exempelvis Alzheimers och Parkinsons sjukdomar.

Läs hela artikeln

Källa: KTH, Kungliga Tekniska Högskolan

Demensförbundet har över 10 000 medlemmar i 110 lokala föreningar som jobbar för att utveckla vården och omsorgen i hela landet. Vår organisation är öppen för alla – demenssjuka, närstående eller vem som helst som vill vara med och bidra till ett demensvänligt samhälle – välkommen du också!