Forskare har hittat ämne som tros kunna motverka alzheimer

Forskare i Umeå, Vilnius i Litauen och Rijeka i Kroatien har upptäckt att ett särskilt ämne kan hämma bildningen av amyloidsamlingar och även lösa upp amyloid som redan bildats.

Dessa amyloidsamlingar är inblandande i flera svåra sjukdomar såsom alzheimer och Parkinsons sjukdom.

– Detta är ett mycket betydelsefullt steg som kan komma att ligga till grund för att på sikt hitta nya och effektivare behandlingar av neurodegenerativa sjukdomar, säger Ludmilla Morozova-Roche, professor vid Umeå universitet.

– Det krävs mycket mer forskning innan vi kan säga om det går att skapa fungerande behandlingar av detta, men resultaten är hittills mycket lovande, säger Ludmilla Morozova-Roche.

Läs hela artikeln

Källa: Umeå universitet