FHM föreslår isolering av demenssjuka med covid-19

Folkhälsomyndigheten vill se över möjligheten att kunna isolera demenssjuka med covid-19 på äldreboenden.

Händer

Idag är det enligt smittskyddslagen bara möjligt att isolera personer på vårdinrättningar som till exempel sjukhus.

– Det här ska verkligen betraktas som en sista utväg och en kortvarig insats, om inget annat funkar. Om det skulle behövas så ser vi att, om det inte krävs för själva vården, att det kan orsaka ganska mycket onödig oro och förvirring att bli flyttad till ett sjukhus, säger Malin Grape, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.

Carina Lindegren, vice ordförande i Demensförbundet, säger att sjuka självklart ska separeras från friska på äldreboenden, men oroas av förslaget om isolering.

– Att isolera en människa handlar om att det ska finnas en personal med hela tiden, så begreppet isolering måste förtydligas. Det måste innefatta att det på boenden finns personal som hela tiden är med. Man kan aldrig lämna en isolerad person ensam, säger Carina Lindegren.

Lyssna på inslaget

Källa: Sveriges Radio