Experter protesterar mot nedläggningen av Region Skånes kunskapscentrum demenssjukdomar

I en debattartikel i Sydsvenskan protesterar Elisabet Londos, överläkare på minneskliniken i Malmö och professor vid enheten för klinisk minnesforskning vid Lunds universitet och Lennart Minthon, pensionerad överläkare och professor emeritus vid enheten för klinisk minnesforskning vid Lunds universitet mot att Skånes kunskapscentrum för demenssjukdomar läggs ner.

Skribenterna skriver att ”den föreslagna nedläggningen går på tvärs mot vad fakta säger om behoven av vård och omsorg idag och i framtiden. Kunskapscentrum demenssjukdomar främjar en omställning till vad som går under beteckningen Nära vård, ett långsiktigt arbete för att samordna vård och omsorg.

Debattartikeln är även undertecknad av
All personal på Region Skånes kunskapscentrum demenssjukdomar
Philip Nevhage, verksamhetsansvarig på den nationella patient- och anhörigföreningen Alzheimer Sverige.
Monica Vikingsson, företrädare för Demensförbundet Lomma.
Jytte Johannesen, företrädare för Demensförbundet Östra Göinge-Osby.
Vilhelmina Hoffman, chef för Svenskt demenscentrum.

Läs artikeln ->

Källa: Sydsvenskan