England inför restriktioner gällande nickar på fotbollsträningar

Engelska fotbollsförbundet har beslutat att införa restriktioner kring nickar på träningar. Anledningen är risken att drabbas av demenssjukdom senare i livet.

För proffsklubbar införs en gräns på tio ”tunga” nickar – på passningar från mer än 35 meter eller hörnor, frisparkar och inlägg per träningsvecka.

För vuxen amatörfotboll är det begränsat till tio nickar per träning, räknat på att laget har ett pass i veckan.

Bakgrunden till beslutet är en studie som visar att sannolikheten att en proffsspelare dör av demens är tre och en halv gånger högre än genomsnittet av befolkningen i samma ålder.

Källa: Fotbollskanalen