Drottning Silvia i öppenhjärtlig intervju om demenssjukdom

Drottning Silvia berättar i sin första poddintervju öppet om sina tankar att via sin avlidna mor ha demenssjukdom i familjen.

Foto: Gunilla Steinwall, Stiftelsen Alzheimer Life.

Drottningen intervjuas av Henrik Frenkel, journalist och grundare till bloggen ”Hjälp, har jag Alzheimer!?”. I intervjun berättar Drottningen bland annat om sitt engagemang i Stiftelsen Silviahemmet och hur det var när mamma Alice insjuknade i Alzheimers sjukdom.

Första tecknet, berättar Drottningen, var när mamma Alice var på besök på Drottningholms slott och inte klarade av att packa sin egen resväska. Drottningens pappa hade hemlighållit för både mamman och sin dotter att det handlade om demens.

”Det var synd, för det hade hjälpt mig att hantera min mors sjukdom”, berättar Drottningen.

Drottningen själv valde, när hon fick reda på mammans diagnos, att inte berätta för sin mor att det var en demenssjukdom mamman led av. Alzheimer och demens omgärdas av ett stigma, och det cementeras av att man håller tyst och inte pratar om sjukdomen. Drottningen menar att tystnaden gjordes av omtanke, men att det är något Drottningen idag med bättre kunskaper ångrar.

”Jag tycker att man inom familjen bör tala öppet om sjukdomen. Det blev så konstigt för barnen att min mor kunde upprepa fem gånger att de inte hade hälsat på dem utan att de kunde förstå varför.”

Läs mer och se hela podden på Alzheimer Lifes hemsida

Källa: Alzheimer Life

Alzheimer Life är en ideell stiftelse som vill öka samhällets kunskap om kognitiva sjukdomar. Stiftelsen vill speciellt stödja de personer som nyligen fått en kognitiv sjukdom diagnostiserad och som behöver både uppmuntran och verktyg för att kunna leva ett fungerande, friskt liv så länge som möjligt. Vi vill ge  mod och hopp i mörkret, och skapa en motbild till den dödliga sjukdomen Alzheimer.