Demensförbundets ordförande: Undersköterska som skyddad yrkestitel

Från och med juli 2023 kommer undersköterska bli en skyddad yrkestitel. Men det finns delade meningar om undersköterska verkligen är en bra benämning. Vissa har reagerat på att under i undersköterska känns nedvärderande.

Carina Lindegren som är sjuksköterska och ordförande i demensförbundet, har suttit med i utredningen som gjort att undersköterska ska bli en skyddad yrkestitel, och hon förklarar att benämningen undersköterska kommer bli kvar.

– Det har varit en omfattande utredning där vi även har jämfört oss med de nordiska länderna, säger Carina Lindegren.

– Här har man slutligen kommit fram till att undersköterska är rätt titel men att det behövs mer status i den titeln.

Lyssna på hela inslaget

Källa: P4 Norrbotten