Demensförbundet startar upp en ny demensförening på Bjäre

Sex kvinnor har startat en lokal demensförening på Bjäre tillsammans med Laila Eriksson från Demensförbundet. Den nya föreningen kommer att heta Bjäre demensförening.

Interimsstyrelsen i den nybildade föreningen består av Elisabeth Swanstein, Laila Eriksson (Demensförbundet), Annelie Carlsson, Martina Beckman, Ulrika Axelsson och Lena Paulsson (Lena Bosson saknas på bild). Foto: Carina Nilsson.

Martina Beckman är intitiativtagare till den nya föreningen. Hon tror att det finns ett stort behov av en stödförening både för dem som har drabbats av olika demenssjukdomar och för alla anhöriga.

– Min egen mamma blev sjuk i Alzheimers 2019 och jag blev som många beskriver det mamma till min egen mamma. När min pappa dog blev det jag och min familj som fick ta ansvar för mamma och se till att hon fick den hjälp hon behövde, säger hon.

Martina beskriver den tiden som jättetuff på många sätt.

– Det allra svåraste var att förlika sig med att min mamma blev så sjuk och min största rädsla var att hon inte skulle känna igen mig, säger hon och fortsätter:
– Samtidigt med allt detta så behöver man också se till att ens anhörig får den hjälp personen behöver från sjukvården och kommunen bland annat. Man vet inte alltid vart man ska vända sig eller hur man ska gå tillväga och då känner man sig ofta väldigt ensam, säger Martina.

Hon får medhåll av de fem andra kvinnorna som tillsammans med Martina kommer att bilda en interimsstyrelse i den nya föreningen: Annelie Carlsson, Ulrika Axelsson, Lena Paulsson, Elisabeth Swanstein och Lena Bosson.

– Man känner sig ofta väldigt ensam. Den person som får en demensdiagnos, kanske en förälder eller en partner, förändras väldigt mycket på grund av sjukdomen. Man kanske hittar på tokigheter eller blir helt personlighetsförändrad. Dessutom kan det blir så att vänner och bekanta drar sig undan för att man inte riktigt vet hur man ska hantera situationen, säger Elisabeth Swanstein.

Interimsstyrelsen hoppas också kunna jobba mycket med att informera om demenssjukdomar och vill gärna samarbeta med vården och vårdpersonal.

Källa: Bjäre NU

Demensförbundet har närmare 9 000 medlemmar i cirka 110 lokala föreningar som jobbar för att utveckla vården och omsorgen i hela landet. Vår organisation är öppen för alla – demenssjuka, närstående eller vem som helst som vill vara med och bidra till ett demensvänligt samhälle – välkommen du också!