Demensförbundet invalt som medlem i Alzheimer’s Disease International

Krakow 23 april 2024

Den internationella organisationen Alzheimer’s Disease International valde på tisdagen in Demensförbundet som medlem i organisationen, Demensförbundet är därmed Sveriges representant i organisationen.

”Det är glädjande att se att Demensförbundet nu blir medlem av Alzheimer’s Disease International och att vi fullt ut kan stödja och medverka till att stärka Alzheimer’s Disease Internationals arbete för personer med demenssjukdom, och samtidigt vara en del av ett internationellt nätverk där vi tillsammans skapar förändring”, säger Liselotte Björk, förbundsordförande Demensförbundet.

ADI grundades 1984 på initiativ av Alzheimerföreningarna i USA, Storbritannien, Australien och Kanada. Organisationen har över 100 medlemmar, vanligtvis en i varje land. Varje medlem är en ideell organisation som fokuserar på att stödja personer som lever med demens, deras vårdare och familjer.

”ADI tror att nyckeln till att vinna kampen mot demens ligger i en unik kombination av globala lösningar och lokal kunskap. Genom självupplevda erfarenheter från de som är berörda och vet vad det innebär att leva med demens kan vi tillsammans göra skillnad och stärka varandra som organisationer. Vi förväntar oss att detta kommer att bli ett givande samarbete i många år framåt”, säger Linda Lundberg, förbundssekreterare Demensförbundet.

Om ADI

ADI is the international federation of 105 Alzheimer associations and federations around the world, in official relations with the World Health Organization. ADI’s vision is prevention, care and inclusion today, and cure tomorrow. ADI believes that the key to winning the fight against dementia lies in a unique combination of global solutions and local knowledge.

För mer information, besök www.alzint.org, på X, Linkedin, Facebook och Instagram på @AlzDisInt