Demensförbundet deltog vid bokreleasen av Lotta Fångs bok ”Fjärilsmamman”

Foto: Noomi Hertzberg-Öberg, Lotta Fång, KG Hammar. Demensförbundet.

Noomi Öberg-Hertzberg, ledamot i Förbundsstyrelsen, deltog den 27/2 på en bokrelease i Stockholm för boken ”Fjärilsmamman” för ett samtal om demenssjukdom hos yngre personer, hur det påverkar individens, familjens och framförallt barnens situation när en förälder drabbas av demenssjukdom.

Prästen och förskolepedagogen Lotta Fång har skrivit en bok om en ung familj där mamman drabbas av en demenssjukdom. Hela familjen påverkas och hamnar i kaos.

Foto: Demensförbundet

Lotta Fångs svägerska Anna fick demens och gick bort bara 37 år gammal. Nu har Lotta skrivit Fjärilsmamman (Lava förlag), en bok som vill ge stöd att prata om sjukdomen och ge ett känslomässigt inifrånperspektiv. Boken är träffsäkert illustrerad av Mia Rindetoft som också är beteendevetare.

I panelen medverkade förutom författaren och illustratören inbjudna gäster från Demensförbundet och Silviahemmet, KG Hammar, tidigare ärkebiskop var moderator.