Amerikanska läkemedelsverket godkänner ny behandling av alzheimer

Amerikanska läkemedelsverket FDA godkänner ett nytt läkemedel mot Alzheimers sjukdom.

Det handlar om antikroppsbehandlingen aducanumab, som får klartecken efter både stoppade forskningsstudier och en utdragen granskningsprocess.

Behandlingen är inte ett botemedel men studier har visat att den kan minska mängden alyloida plack i hjärnan och på så vis bromsa sjukdomsutvecklingen. Men vägen dit har varit kantad av både misslyckanden och biverkningar och nu väntar en europeisk granskningsprocess innan behandlingen kan komma till Sverige.

”Det här är väldigt positivt. Det är väldigt kul för patienterna så klart och för oss som jobbar inom detta fältet”, säger Kaj Blennow, professor och överläkare på Göteborgs universitet.

”Det är fantastiskt att det äntligen kommer en ny farmakologisk terapi för Alzheimer (AD). En terapi som ju också kan påverka sjukdomsförloppet, inte enbart lindra symptom”, säger Lars-Olof Wahlund, professor i geriatrik och överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

Lyssna på hela inslaget hos SR
Läs mer på alzheimerlife.se

Källa: Sveriges Radio, Vetenskapsradion, Alzheimer Life

Demensförbundet har över 10 000 medlemmar i 110 lokala föreningar som jobbar för att utveckla vården och omsorgen i hela landet. Vår organisation är öppen för alla – demenssjuka, närstående eller vem som helst som vill vara med och bidra till ett demensvänligt samhälle – välkommen du också!