Telefonrådgivning0485 - 375 75

Köping julfika

Från föredrag i Västerås den 22 maj, Professor Yngve Gustafson

Ämnet var ”Människor med demenssjukdom – vårdens och omsorgens svåraste utmaning”.

Vi var några från vår förening och lyssnade på ett föredrag i Västerås av Överläkaren och Professorn vid Umeå Universitet Yngve Gustafson. Föredragshållaren är känd bl a genom en TV-serie för några år sedan ”Sveriges bästa äldreboende”. Västerås Demensförening i samarbeten med bl a Demensförbundet svarade för arrangemanget. Vår förening arrangerade i samarbete med kommunen motsvarande informationsdag hösten 2013.

Av frågor som togs upp kan här nämnas några:

• Värdefull med tidig diagnos så rätt behandling kan påbörjas.
  • Depression, alkohol och högt blodtryck bör man vara observant på.
  • Vid demenssjukdom är munhygienen viktig att ha koll på.
  • Medicindoseringen är viktig att ha koll på. Den sjuke och åldrige personen tål inte den styrka som normalt rekommenderas. Doseringen bygger normalt på en man i 20-årsåldern.
  • EES är ett dataprogram som läkare kan använda för att kontrollera lämpliga mediciner och kombinationer av olika mediciner anpassade till den sjuke. Programmet används också av apoteken där den sjuke kan få en bedömning av den sjukes recept förteckning.
  • Vid medicineringen kan immunförsvaret slås ut och kan ge biverkningar i form av till ex urinvägsinflammation, svamp o bältros.
  • Längden på nattfasta måste begränsas. Kommunerna bör anställa dietister. Finns idag endast i ca 30 kommuner. Näringsriktig kost är ett måste.

Om man känner att man vill ha ytterligare uppdatering av Yngve Gustafsons olika föredrag kan man få det genom att gå in på internet.

Bli medlem Ge en gåva
Telefonrådgivning 0485 - 375 75