Telefonrådgivning0485 - 375 75

239 31 SKANÖR
E-post: kristina3939s@gmail.com

Välkommen till Vellinge Demensförening

Vellinge Demensförening bildades 2009 och är en förening med syfte att stödja demenssjuka och deras anhöriga. Vi är en lokal förening i Demensförbundet och följer dess stadgar och målsättning. Vår förening arbetar för att komplettera riksförbundet på lokal nivå.

Föreningen har i dagsläget ca 105 medlemmar.

Föreningen vill:

• Stödja demenssjuka och deras anhöriga
  • Sprida kunskap om demenssjukdomar
  • Bevaka demenssjuka och anhörigas rättigheter
  • Informera politiker och tjänstemän
  • Stödja utvecklingen inom demensområdet

Vi har normalt minst 4 föreläsningar per/år i utbildningssyfte som riktar sig främst till anhöriga men också personal inom vård och omsorg och andra intresserade. Vi bjuder in medlemmarna till gemensamma aktiviteter för att umgås och ha trevligt tillsammans. Styrelsen bistår enskilda medlemmar med råd och stöd och kan också delta vid möten med tjänstemän och personal. Föreningen samverkar med kommunen och andra aktörer i frågor som gäller byggnation, vårdentreprenader, samverkansrutiner, bemanning, och anhöriggrupper.

Då pandemin nu lugnat ner sig och vi kan samlas i större grupper så planerar vi nedanstående aktiviteter. Situationen kan ändras så vi ber er att regelbundet kontrollera våra planer enligt vår hemsida som ni nu har framför er. Anmälan sker till Lena Wall Omme. Se kontaktuppgifter längre ner här på hemsidan.

Fokus för vårens program 2022 ligger på demensvård

Vi börjar onsdag 9 februari kl. 18 i hörsalen Skanörs bibliotek. Rubriken är: ”Vad menar vi med god demensvård?”. En diskussionskväll med filmvisning.

I mitten av mars håller vi årsmöte. Exakt tid och plats är ännu inte fastställt. Vi återkommer om detta i januari.

Måndag 4 april kl. 18 talar sjuksköterskorna Louise Andersson och Marita Brandberg från Näsets läkargrupp om ”Vårdcentralens roll vid misstänkt demenssjukdom”. Hur går en utredning till? Vilken roll har anhöriga? Lokal: hörsalen Skanörs bibliotek.

Torsdag 12 maj kl. 18 talar demenssjuksköterska Ann-Sofi Laurin om ”Bemötande vid kognitiv svikt/demenssjukdom”. Lokal: hörsalen Skanörs bibliotek.

Vi välkomnar förslag från våra medlemmar till andra aktiviteter, ämnen, frågor, etc..

För er som vill söka mer information så finns det sådan på flera länkar, både kurser, seminarier, utbildningar, källor med vetenskaplig information, mm. Nedan ser ni några exempel på länkar:

www.demensforbundet.se/stockholm

Som medlem får du tidningen Demensforum 4 nummer per år samt anhörigboken.

Har du funderingar, vill tala med någon eller bli medlem, hör av dig till styrelsen.

Du kan också sätta in medlemsavgiften 150 kr/person eller 200 kr för 2 personer med samma adress.

• Bankgiro 429-7818

Glöm inte att ange namn och adress så tar vi kontakt.

Vill du stödja oss ekonomiskt, så är det till samma bankgiro. Stora som små bidrag är lika välkomna, skriv ”gåva”.

Bli medlem Ge en gåva Upp
Telefonrådgivning 0485 - 375 75