Telefonrådgivning0485 - 375 75

239 31 SKANÖR
E-post: kristina3939s@gmail.com

Välkommen till Vellinge Demensförening

Vellinge demensförening bildades 2009 och är en förening med syfte att stödja demenssjuka och deras anhöriga. Vi är en lokal förening i Demensförbundet och följer dess stadgar och målsättning. Vår förening arbetar för att komplettera riksförbundet på lokal nivå.

Föreningen har i dagsläget ca 105 medlemmar.

Föreningen vill:

• Stödja demenssjuka och deras anhöriga
  • Sprida kunskap om demenssjukdomar
  • Bevaka demenssjuka och anhörigas rättigheter
  • Informera politiker och tjänstemän
  • Stödja utvecklingen inom demensområdet

Vi har normalt minst 4 föreläsningar per/år i utbildningssyfte som riktar sig främst till anhöriga men också personal inom vård och omsorg och andra intresserade. Vi bjuder in medlemmarna till gemensamma aktiviteter för att umgås och ha trevligt tillsammans. Styrelsen bistår enskilda medlemmar med råd och stöd och kan också delta vid möten med tjänstemän och personal. Föreningen samverkar med kommunen och andra aktörer i frågor som gäller byggnation, vårdentreprenader, samverkansrutiner, bemanning, och anhöriggrupper.

Då pandemin nu lugnat ner sig och vi kan samlas i större grupper så planerar vi nedanstående aktiviteter. Situationen kan ändras så vi ber er regelbundet kontrollera våra planer enligt vår hemsida som ni nu har framför er. Anmälan sker till Lena Wall Omme. Se kontaktinformation längre ner här på hemsidan.

31 augusti kl. 18.00-21.00  Medlemsträff på restaurang ”Höllviksnäs Möte, Mat och Logi”  med mat och kaffe. Temakväll med diskussionsgrupper kring erfarenheterna från coronapandemin. På styrelsemötet i augusti formulerar vi frågeställningarna. Utskick med inbjudan i början av augusti.

22 september kl.18.00  ”Att flytta till demensboende. Vad gäller och vem bestämmer” med biståndshandläggare, demenssjuksköterska och Silviasyster i hörsalen Höllvikens bibliotek.

18 oktober kl. 18.00  ”Stamceller skall göra oss friska”, med leg läkare Johan Fritze.

9 november kl. 18.00 ”Framtidsfullmakt, anhörigbehörighet och testamente” med Freija McDowell och Ellinor Book från Familjens jurist, i hörsalen Skanörs bibliotek. Skicka gärna in frågor i förväg.

Vi välkomnar förslag från våra medlemmar till andra aktiviteter, ämnen, frågor, etc..

För er som vill söka mer information så finns det sådan på flera länkar, både kurser, seminarier, utbildningar, källor med vetenskaplig information, mm. Nedan ser ni några exempel på länkar:

www.demensforbundet.se/stockholm

Som medlem får du tidningen Demensforum 4 nummer per år samt anhörigboken.

Har du funderingar, vill tala med någon eller bli medlem, hör av dig till någon i styrelsen.

Du kan också sätta in medlemsavgiften 150 kr/person eller 200 kr för 2 personer med samma adress.

• Bankgiro 429-7818

Glöm inte att ange namn och adress så tar vi kontakt.

Vill du stödja oss ekonomiskt, så är det till samma bankgiro. Stora som små bidrag är lika välkomna, skriv ”gåva”.

Bli medlem Ge en gåva Upp
Telefonrådgivning 0485 - 375 75