Telefonrådgivning0485 - 375 75

Välkommen till Gävle demensförening

Gilla oss på Facebook

Välkommen till Gävle

Som medlem i föreningen får du:

• Tidningen Demensforum 4 nr/år
  • Anhörigboken
  • Mötesverksamhet
  • Föreläsningar
  • Tillgång till rättighetsfonden

Du blir medlem genom att betala 175: – (familjemedlem 50: -) på Plusgiro 698786-1 (OBS! Glöm ej namn och adress på inbetalningskortet. Om du betalar på nätet så syns det automatiskt.)

Ordförande: Agneta Brinne
Kassör: Karin Andersson

Ledamöter:
Maud Axelsson
Inger Sandin Angelöf
Birgitta Andersson
Lena Öberg
Håkan Berglin

Suppleanter:
Veine Johansson
Anna-Lena Hyson

Information från Anhörigcenter

I början av maj flyttar Anhörigcenter tillfälligt till ny adress
På grund av renovering kommer Anhörigcenter att flytta till Hattmakargatan 6 A. Renoveringen beräknas ta minst 9 månader. Anhörigcenters verksamhet är fortfarande begränsad på grund av coronaviruset (covid-19) och är helt stängd under vecka 19 då flytten sker. Vid frågor och funderingar kontakta oss på 026 – 17 23 23 eller anhorigcenter.omv@gavle.se

Aktiviteter
Anhörigcenter skickar inte ut programblad tills vidare på grund av rådande omständigheter. Håll gärna koll på vår facebooksida – Anhörigstöd Gävle kommun – där vi lägger ut information om de aktiviteter vi kan erbjuda eller kontakta Anhörigcenter.

På gång
Du som är anhörig är välkommen att delta i digitala anhörigträffar. Under träffarna har du möjlighet att dela med dig av dina tankar, funderingar och erfarenheter. Du behöver en e-postadress och en dator med webbkamera. Inplanerade datum är torsdag 23 april kl: 11.00 – 12.00 och onsdag 29 april kl: 17.00 – 18.00. Kontakta Anhörigcenter för anmälan.

Anhörigcenter erbjuder ”Promenadprat med mellanrum” på måndag 27 april kl: 10.00. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer att promenera i naturen och hålla avstånd. Undvik att åka kollektivtrafik till aktiviteten. Stanna hemma om du känner dig sjuk. Samling vid Milles änglar i Boulognerskogen.

Coronakrisen visar att vi kan vinna kriget mot demens

Det skriver Henrik Frenkel i en insändare i DN den 24 juni. Läs insändaren här

Föreningen ville muntra upp i en tuff tid – bjöd boende och personal på smörgåstårta

Den 30 april bjöd vi alla boenden och personal på smörgåstårta för att ljusa upp lite i den tuffa tid vi nu har. Läs artikeln i GD.

Föreningen medverkar i projektet ”Musik som brobyggare hemma”

I projektet ”Musik som brobyggare hemma” samverkar Studieförbundet Vuxenskolan Gävleborg, SPF Seniorerna Gävle, Förebyggande verksamhet i Gävle kommun, Gävle Demensförening, Minnesmottagningen Region Gävleborg, Funktionsrätt Gävle och Allmänna Arvsfonden som finansierar projektet i 2 år.

Metoden, att använda musik som ett sätt kommunicera, kan användas i olika situationer och med olika syften. Det kan till exempel vara ett sätt för vänner och bekanta till personen med demenssjukdom att umgås och för anhöriga att skapa lugn och trygghet i situationer som kan vara svåra.

Trots sjukdom eller skada på hjärnan finns ofta musiken kvar hos många människor. Det har vi sett både genom vetenskapliga studier men också utifrån tidigare projekt.

Gävle kommun är på gång!

I projektet är tanken att utbildade handledare kommer hem till personer med demenssjukdom och träffar dem och deras anhöriga och närstående. Handledaren introducerar musik som ett sätt att kommunicera och mötas, ger tips om metoder som både den demenssjuke personen och de som finns runt omkring kan använda.  Läs mer om projektet.

En av alla viktig frågor som Gävle demensförening driver är att personer med Alzheimer ska utredas enligt LSS.

Den 6 december 2019 var flera representanter till Uppsala, på studiebesök på deras LSS boende. Det är endast 5 kommuner i Sverige som följer lagen och har dessa boenden. Nu är Gävle på gång också!!

Från styrelsen var vi Agneta Brinne, Karin Andersson och Birgitta Andersson. Tjänstemännen var Lena Hörnell myndighetschef, Marie Bengtsson Anhörigkonsulent och Kia Fernlund kontorschef Politikerna som deltog var Elisabeth Karlsson Cederholm, Omvårdnadsnämndens ordförande och Ahmed Amin Arbetsmarknads och funktionsrättsnämnden.

Möte Gävle demensförening

Boenderåd

Boenderådets arbets- och handlingsplan

Följande frågor arbetar demensföreningen aktivt med:

• Hantering av klagomål
  • Uppföljning av klagomål
  • Personal
  • Mat
  • Aktiviteter
  • Rehabilitering
  • Samverkan med andra organisationer

Klicka på länken nedan för att läsa om föreningens boenderåd. Där finns också kontaktuppgifter till dig som skulle vilja delta i boenderådets arbete.

Facebookgrupper och länkar

Facebookgrupp för dig som är ung anhörig (18-30 år)
Facebookgrupp för dig som är ung anhörig (30+)

Ung Anhörig – för dig som är barn, tonåring eller ung vuxen och har en mamma eller pappa med demenssjukdom

Läger för unga anhöriga 2020. OBS: ändrade datum pga. coronaepidemin

Demensförbundets yngrenätverk (under 65) för dig som har en maka/make/sambo med demenssjukdom

Hjälp, jag har Alzheimer!? Läs Henrik Frenkels blogg och lyssna på hans podd

Resursrike.se är en digital mötesplats där människor, trots corona, kan få mötas, hoppas, glädjas och sjunga.

Bli medlem Ge en gåva Upp
Telefonrådgivning 0485 - 375 75