Testamentera en gåva till Demensfonden

Tänk gärna på Demensfonden i ditt testamente

Demens är idag en folksjukdom. Runt 160.000  människor i Sverige har någon demenssjukdom och ungefär 10.000 av dem är ung, det vill säga under 65 år. Man kan även få demens i 40-årsåldern eller ännu tidigare. Tack vare testamenten och övriga gåvor kan Demensfonden dela ut stipendier varje år till nya och etablerade forskare som nu har kommit en bra bit på väg i sina forskningsstudier. Men mer resurser behövs för att nå målet, ett botemedel som förhindrar nervcellsdöden i hjärnan.

Du kan stödja Alzheimer - och övrig demensforskning genom att testamentera till Demensfonden, Demensförbundets forskningsfond.

Postgiro  90 08 58 - 2, Bankgiro 900-8582

Det finns inga särskilda krav på hur testamentet ska se ut, men vissa formuleringar rekommenderas. Testamente kan skrivas när som helst. Man kan också skriva tillägg till eller helt ersätta ett tidigare skrivet testamente. Se bara till att tillägg eller det nya testamenten blir bevittnade.

Exempel på hur man kan skriva ett testamente

Har du frågor om arv och testamente kan du ställa dem till Demensförbundets jurist, advokat Pär Rahmström tel. 08-658 99 22, e-postadress: par.rahmstrom@demensforbundet.se