Samtalsgrupper för dig som nyss fått en demensdiagnos och är tidigt i din sjukdom

Att slippa göra resan ensam

Att få möjlighet att, tillsammans med andra i samma situation, få tilfälle till samtal och reflektion  - att finna en ny plattform i livet - är viktigt.

Demensförbundet har tillsammans med personer i Lundagrupperna, som nyss fått sin diagnos och är tidigt i sin sjukdom, utvecklat en modell för samtalsgrupper.  Deltagarna har lärt av varandra och känt igen sig i varandras upplevelser. Det finns en kraft i gruppsamtalet, i upplevelsen av att inte vara ensam.

Materialet " Att slippa göra resan ensam" har tagits fram på Demensförbundet i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan för att användas i studiecirklar. Studiematerialet bygger på samtalsämnen som varit angelägna och som ofta återkommit i Lundagruppernas samtal på Demensförbundet.

Är det här något för dig? Hör med den lokala Demensföreningen på din ort, Studieförbundet Vuxenskolan eller Anhörigkonsulenten om det finns en cirkel där du bor.

Har du frågor eller vill veta mer kontakta Lotta Olofsson tel. 076-825 35 80.

Samtalsgrupper, broschyr (PDF)

Att slippa göra resan ensam bygger på samtalsämnen som varit angelägna och som ofta återkommit i Lundagruppernas samtal på Demensförbundet

En film där fyra personer som deltar i Demensförbundets samtalsgrupper om sina liv och erfarenheter av att leva med demens. Och om vikten av att ökad förståelsen i samhället och att få stöd av andra i samma situation.

Pelle Holmberg - en av deltagarna i Lundagruppen berättar

Pelle Holmberg är biolog och författare, känd som en av Sveriges främsta svampexperter. För ett år sedan fick han diagnosen demens. För första gången berättar han hur det påverkar honom och familjen. Lyssna till Pelles berättelse i radioprogrammet i serien "Elfving möter" .

Agnetas spalt

Agneta Ingberg är tidigare präst och Alzheimersjuk sedan flera år tillbaka. Här har vi samlat hennes kåserier.