Örnsköldsviks Demensförening

Örnsköldsviks Demensförening bildades 1988 och är en förening med syfte att stödja demenssjuka och deras anhöriga.

Det är en lokalförening i Demensförbundet och följer dess stadgar och målsättning. Vår förening arbetar för att
komplettera riksförbundet på lokal nivå.

Viktiga uppgifter för föreningen är bland annat:

• Informera demenssjuka och anhöriga om vilken hjälp de kan få från bl.a kommunen samt stöd till demenssjuka och anhöriga
  • Vara ett stöd för anhöriga i möten med vården
  • Sprida information om demenssjukdomar och deras konsekvenser
  • Erbjuda samtalsträffar för anhöriga
  • Bevaka demenssjukas och anhörigas rättigheter
  • Vara ett stöd för de som behöver någon att prata med
  • Påverka kommunen, landstinget och vårdinrättningar till att erbjuda bästa tänkbara vård

POSTADRESS

Örnsköldviks Demensförening
Långroudden 111
891 96 Arnäsvall

KONTAKTPERSONER

Anita Landén
Tel:       0660-25 62 02
Mobil:    070-275 86 10
E-post:  anita.landen@anls.se

Sekreterare
Ingrid Bergström

Hur blir man medlem ?

Genom att betala in 150:- för enskild medlem eller 200:- för familj, två på samma adress, på bakgiro 124-0811 blir man medlem hos oss. Glöm inte att fylla i namn och adress på inbetalningen när du betalar via bankgiro eller nätet, för att få tidningen Demensforum 4 gånger/år och Anhörigboken.

Genom ett medlemskap i Örnsköldsviks Demensförening godkänner du villkoren i vår policy för hantering av personuppgifter (GDPR). Policyn går att läsa i sin helhet på Demensförbundets hemsida: www.demensforbundet.se/sv/gdpr

Om du vill stödja föreningens arbete kan du skicka en gåva till vårt bankgiro
124-0811. När det gäller minnesgåvor så skickar vi minnesblad.

Har du frågor, funderingar eller bara vill tala med någon ring Anita Landén  tel enligt ovan

Demensföreningen samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan

Verksamhetsplan 2018

3 feb        Årsmöte.

Jurist Filip Andersson informerar om FRAMTIDSFULLMAKTENS betydelse för att säkra frågor som kan vara angeläget                       att ha kännedom och kunskap om vid dödsfall.

Lokal Ödbergska gården  KL. 11.00                                                     Anmälan

28 feb    ”Rundabord samtal”

Geriatriker Jonas Nyfeldt,  Wemerkliniken besöker oss och där medlemmarna kan ställa frågor om vad som helst, t.ex ang.                          läkemedel eller andra frågor som har betydelse vid en demenssjukdom.

Lokal CAFÈ UH  SALEN en trappa upp ingång i cafét.  Kl.18.30-21.00

Föreningen bjuder på kaffe                                                                  Anmälan

14 juni    Underhållning med musik, sång och dans på Vård/Omsorgsboendet i Bjästa.

Kl 13.30

14 augusti FÖRELÄSNING " FRODAS PÅ ETT DEMENSBOENDE "

David Dustafson, Amerikansk äldreomsorgsexpert, med ett långt engagemang och erfarenhet inom äldre och

demensomsorgen. Tillsammans med Ulrika Nilsson, jurist, ledarskapskonsult och utbildare vill de höja

kvaliteten på den svenska äldre - och demensomsorgen.

Tisdagen den 14 augusti  Kl 13.00 - 14.30

Plats: Vårdcentralen Ankaret AULA. ( bredvid sjukhuset)      Välkomna

21 sep     INTERNATIONELLA ALZHEIMERDAGEN.

Styrelsemedlemmar kommer att finnas på varuhuset COOP för att svara på frågor och sprida information.

KL. 11.00- 15.00

OBSERVERA LÖRDAGEN den 13 oktober

Örnsköldsviks Demensförening firar 30års jubiléum

Med anledning av den högtiden bjuder föreningen på middag för alla medlemmar.

Åke Anderssons Band bjuder på svängig musik. Allsång och

andra förnöjsamheter kommer det även att vara på festen.

Lokal       VARVSBERGSRESTAURANGEN

KL.          14.00- 17.00                                                                             Anmälan

Är Du intresserad av att vara med i en samtalsgrupp kontakta Anita Landén 070/ 27 58 610

VÄLKOMNA !

Vi kommer även att annonsera i ÖA under föreningar  för varje aktivitet

!!!!!!!!!!!!!!! SPARA VERKSAMHETSPLANEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anmälan till aktiviteterna    Ruth Håkansson  tel:  070 /25 85 025 eller

Ingrid Bergström tel: 070/ 642 90 40