Botkyrka Demensförening

Föreningen bildades 2011. Vi har idag ca 70 medlemmar, varav flera i grannkommunen Salem.

Vi har vår "bas" hos Studieförbundet Vuxenskolan på Falkvägen 42 i Tumba.

E-postbotkyrka.demens@comhem.se

Plusgiro: 59 72 65-8

Ingemar Karlsson, Tumba
telefon 530 332 18

Kassör
Marie Appelquist, Upplands Väsby

telefon

Sekreterare

Barbro Svanström, Eskilstuna

telefon 076-3455295

Ledamot

Barbro Nordwall, Vårsta

telefon 530 256 91

Ersättare

Johanna Hammarström, Vårsta

Årsavgiften är fr o m 2016 höjd till 200 kr för enskild medlem och sedan 50 kr per person i samma familj (samma adress). Föreningens plusgirokonto är

59 72 65-8, ring gärna om du behöver inbetalningskort. Obs! Glöm inte att uppge namn och adress när du betalar via Internet.

Som medlem får man Anhörigboken och 4 nr/år av tidningen Demensforum.

Bli läsombud!

Vi medverkar i projektet Läskraft som syftar till att värva läsombud för högläsning på demensboenden.  Erfarenheterna visar att högläsning för demenssjuka ger många positiva effekter. Läsombud får utbildning och tips om bra litteratur. Intresserad? Kontakta Barbro Nordwall, tel 08-530 256 91 eller barbro.nordwall@telia.com.

Högläsning är en enkel, opretentiös och uppskattad aktivitet för personer med demenssjukdom. Förutom tillfället till samtal, samvaro och stimulans skapar lässtunderna även glädje, harmoni och ro. Det är lättare än man tror och roligare än väntat.  Mycket stimulerande för både de demenssjuka och den som läser!

På årsmötet den 14 mars valdes en ny styrelse och vi firade vårt 5-årsjubileum med lunch samt kaffe o tårta.

Nya styrelsen

Ordförande Ingemar Karlsson

Kassör Marie Appelquist

Sekreterare Barbro Svanström

Ledamot Barbro Nordwall

Ersättare Johanna Hammarström

Kontaktperson för Salem Björn Grönroos

Torsdagscaféerna i Centrumkyrkan för demenssjuka och anhöriga fortsätter under vårterminen. Klicka på länken för att se datum och teman.