VÄLKOMMEN TILL DEMENSFÖRENINGEN I LINKÖPING
Föreningen arbetar för att stödja personer som drabbats av demenssjukdom. En viktig och stor del av föreningens arbtete är också att informera och utbilda. Sedan starten har medlemsantalet stadigt ökat och 2018 har föreningen 127 medlemmar.

NYTT VIKTIGT!

Dataskyddsförordningen, GDPR. Nya regler trädde i kraft 25 maj. Du väljer själv om du vill vara med i olika register. Demensföreningen i Linköping behöver dina uppgifter för att kunna kontakta dig kring föreningens verksamhet. Vi använder också uppgifterna  för att rapportera till Demensförbundet. Läs mer här eller i nya numret av Demensforum.

På gång

Anhörigdag 6 oktober

Boka in datum redan nu för Anhörigdagen den 6 oktober. Information om aktiviteter hittar du här.

Nominering

Demensföreningen i Linköping nominerade Pia Fransson till föreningen Gott Ledarskap i demensvården. Grattis till Pia, verksamhetsledare på Järdalavägens vårdboende, som vann priset.  Länk till Föreningen Gott ledarskap i demensvården

Bli en demensvän

Under 2018 lanserades kampanjen"Bli en demensvän" av Demensförbundet. Vilket i korta drag handlar om att underlätta och hjälpa mäniskor med demnssjukdom. Läs mer på demensvän.se

Ung anhörig

En plats att träffas på för dig som är ung anhörig, första onsdagen varje månad, träffpunkt ung anhörig. Plats: Brigadgatan 14 Garnisonen

Här finns mer information och hjälp, Ung anhörig.

Cafe förgätmi gej

Anhörigcenter Brigadgatan14 A

Hit är du välkommen för att samtala och fika (20 kr) tillsammans med andra med erfarenhet av demenssjukdom.

En torsdag i månaden bjuder vi på underhållning. NYTT PROGRAM för hösten som kommer att uppdateras!

Första torsdagen varje månad 16.30-18.00 sker någon form av aktivitet, läs mer här, Cafe program

Som medlem i föreningen får du:

Genom att betala in 150:- på plusgiro 83 59 38-2 blir du medlem hos oss, glöm inte att fylla i namn och adress på inbetalningen.

Tillsammans blir vi starkare!

• Tidningen Demensforum 4 nummer/år
  • Anhörigboken
  • Mötesverksamhet
  • Föreläsningar
  • Erfarenhetsutbyte och stöd

Gåva skänks till plusgiro 83 59 38-2

Om du vill stödja oss med en gåva ger det oss möjlighet att stärka vårt arbete.  Vi tror att ju fler människor som utbildas om demenssjukdomar desto bättre bemötande och stöd får de som drabbas.

Mål som driver föreningen

• Stödja och hjälpa demenssjuka och deras anhöriga
  • Sprida information och kunskap om demens
  • Påverka politiker och beslutsfattare