Välkommen till demensföreningen i Gällivare kommun

Onsdagen den 5 oktober gästades vi av Jane Lindell Ljunggren som föreläste om

"Leva livet med demens - hur kan man bibehålla meningsfullheten och delaktigheten  på ett bra sätt?"

En mycket uppskattad föreläsning där även tillfälle till många frågor gavs.

Jane startade det populära demensboendet Hattstugan på Gotland och är även styrelseledamot i Demensförbundet. Hon har även medverkat i SVTs dokumentärserie om "Sveriges bästa äldreboende" från Smedsberget i Lycksele som sändes 2013. Vidare har Jane i år tilldelats det ärofyllda Solstickepriset för att hon är en eldsjäl och visionär och verkar för god och värdig omsorg för personer med demenssjukdom. Solstickepriset delas årligen ut för att hedra en person som har gjort en personlig insats utöver det vanliga.

- - - -

Demensföreningen i Gällivare kommun bildades 1995 och är en lokalförening i Demensförbundet. Föreningen har 125 medlemmar.

Vi arbetar bland annat för att

- personer med demenssjukdom ska få rätt till ett värdigt liv
- ge stöd och vägledning till anhöriga
- ge mer information till allmänheten
- öka kunskapen om demenssjukdomar inom vård och omsorg

Vad händer i föreningen?

Vi bjuder in till medlemsmöten och offentliga möten ett par gånger per år med olika teman/föreläsare.

Varje fredag har vi anhörigträffar mellan kl 13-15 på "Ljusglimten", Servicehuset Enen. Vi fikar, pratar och lyssnar på högläsning ur någon spännande bok. Dessa träffar är välbesökta.

Våra studiecirklar om demenssjukdomar, anatomi/fysiologi, demensutredningar, karaktäristiska symptom, bemötande, kost och måltider, anhörigas situation m m är mycket uppskattade. Vi träffas, pratar och utbyter erfaenheter.

Vi deltar i utåtriktad verksamhet, nätverksträffar, exv uppmärksammar vi Alzheimerdagen och andra aktiviteter som anordnas i kommunen, av handikappföreningar m fl. Föreningen representerar i HSO, Rådet för flerhandikappade frågor och Anhöriggruppen i kommunens projekt. Samarbetet med dessa och övriga föreningar är mycket gott.

Vi delar årligen ut små gåvor till dagverksamhet, gruppboenden och sjukhem som vårdar personer med demenssjukdomar.

Vill du bli medlem?

Som medlem i föreningen får du:
- information om vad som händer inom demensvården
- träffa andra i liknande situation
- möjligheter att i gemenskap med andra påverka och förbättra situationen för personer med demenssjukdom och deras anhöriga

För 120 kr i avgift per år får du

- förbundets tidning ”Demensforum” 4 nr/år
- ”Anhörigboken” som ger kunskap om demenssjukdomar, om forskning och medicinering, dina rättigheter om samhällets stöd och hjälp m m
- utan extra kostnad delta i våra anhörigcirklar, föreläsningar m m
- tillgång till litteratur, filmer och annat material
Betala in avgiften på bankgiro 5117-8598. Glöm inte att ange namn och adress så att vi kan skicka medlemsmaterial.

Eva Frykholm  eva.frykholm@telia.com ordförande
Kathrine Ringvall, vice ordförande
Raili Kuivila, kassör
Eva Nyström, sekreterare
Lisbeth Yngström, studieorganisatör
Eva Tolonen-Larsson, ledamot
Marita Mattsson, ledamot
P-O Lindström, ersättare
Sonja Waara, ersättare

Du är varmt välkommen som medlem i Demensföreningen i
Gällivare kommun!

Den 21 november 2015 firades föreningens 20-årsjubileum. Ordförande Eva Frykholm, gjorde en tillbakablick över föreningens verksamhet de fem senaste åren. Margareta Häll, föreningens grundare, uppmärksammades, liksom några andra "trotjänare". Kerstin Angvik representerade från Demensförbundet och överlämnade en gåva på 2 000 kronor. "Silwer Duo" stod för mycket uppskattad musik och sång och medlemmarna verkade njuta av alla de go´saker som serverades till Afternoontea. Många var också lyckliga vinnare i lotteriet.

Styrelsen tackar alla som kom och firade föreningens 20-årsjubileum!

Skönsjungande kör på ett av våra medlemsmöten.

Förbundets vice ordförande Kerstin Angvik och föreningens ordförande Eva Frykholm i väntan på att gästerna ska anlända till 20-årsjubiléet.

Många medlemmar kom och firade föreningens 20-årsjubileum

Siv Kevin "När vardagen förändrades för min familj"

Jane Lindell Ljunggren

Den 14 maj 2013 besökte repr från Demensförbundet Gällivare. Många kom och lyssnade på föreläsning och information kring temat "När minnet sviktar" , vad det innebär att drabbas av en demenssjukdom, anhörigas livssituation och behov av stöd mm.

Vid medlemsmötet den 28 oktober 2013 deltog undersköterskorna Katarina Hansson och Elisabet Knekta samt nytillträdda demenssjuksköterskan Ulla Stranius. Vi fick intressant information om den utbildning som Katarina och Elisabet genomgått med fokus på att utveckla demensvården och också om aktuella saker som är på gång inom demensvården i kommunen.

Föreningen uppmärksammade Alzheimerdagen genom att finnas på Norrskensgallerian. Många stannade till för en pratstund och fick information om demenssjukdomar. Föreningen fick också ett par nya medlemmar.