Välkommen till demensföreningen i Gällivare kommun

Den 26 september var Jane Lindell Ljunggren  inbjuden av föreningen för att föreläsa om "Levande liv trots demens" . Det var ett offentlig möte i aulan på Gällivare sjukhus och många kom och lyssnade på en bra föreläsare.

- - -

Vid medlemsmötet den 12 juni hade vi besök av Catarina Montgomery från Lundagårdsgruppen som berättade om samtalgrupper, om vanliga problem i vardagen som möter en som drabbats och  vilken hjälp och vilket stöd som kan ges för att kunna leva det "nya livet".

Vi gästades även av Karin Bröske, som berättade om komunens framtida äldreboende, planer och nutid.

Sjukvårdsregionberedningen medverkade och tillsammans fyllde vi i en enkät om samordning mellan landstingets enheter och andra aktörer.

Medlemmarna hade möjlighet att ställa frågor.

- - -

Demensföreningen i Gällivare kommun bildades 1995 och är en lokalförening i Demensförbundet. Föreningen har 125 medlemmar.

Vi arbetar bland annat för att

- personer med demenssjukdom ska få rätt till ett värdigt liv
- ge stöd och vägledning till anhöriga
- ge mer information till allmänheten
- öka kunskapen om demenssjukdomar inom vård och omsorg

Vad händer i föreningen?

Vi bjuder in till medlemsmöten och offentliga möten ett par gånger per år med olika teman/föreläsare.

Varje fredag har vi anhörigträffar mellan kl 13-15 på "Ljusglimten", Servicehuset Enen. Vi fikar, pratar och lyssnar på högläsning ur någon spännande bok. Dessa träffar är välbesökta.

Våra studiecirklar om demenssjukdomar, anatomi/fysiologi, demensutredningar, karaktäristiska symptom, bemötande, kost och måltider, anhörigas situation m m är mycket uppskattade. Vi träffas, pratar och utbyter erfaenheter.

Vi deltar i utåtriktad verksamhet, nätverksträffar, exv uppmärksammar vi Alzheimerdagen och andra aktiviteter som anordnas i kommunen, av handikappföreningar m fl. Föreningen representerar i HSO, Rådet för flerhandikappade frågor och Anhöriggruppen i kommunens projekt. Samarbetet med dessa och övriga föreningar är mycket gott.

Vi delar årligen ut små gåvor till dagverksamhet, gruppboenden och sjukhem som vårdar personer med demenssjukdomar.

Vill du bli medlem?

Som medlem i föreningen får du:
- information om vad som händer inom demensvården
- träffa andra i liknande situation
- möjligheter att i gemenskap med andra påverka och förbättra situationen för personer med demenssjukdom och deras anhöriga

För 120 kr i avgift per år får du

- förbundets tidning ”Demensforum” 4 nr/år
- ”Anhörigboken” som ger kunskap om demenssjukdomar, om forskning och medicinering, dina rättigheter om samhällets stöd och hjälp m m
- utan extra kostnad delta i våra anhörigcirklar, föreläsningar m m
- tillgång till litteratur, filmer och annat material
Betala in avgiften på bankgiro 5117-8598. Glöm inte att ange namn och adress så att vi kan skicka medlemsmaterial.

Eva Frykholm  eva.frykholm@telia.com ordförande

Lisbeth Yngström, vice ordförande
Raili Kuivila, kassör
Eva Nyström, sekreterare
Katrine Ringvall, ledamot
Eva Tolonen-Larsson, ledamot
Marita Mattsson, ledamot
Carina Brandt, ersättare
Sonja Waara, ersättare

Du är varmt välkommen som medlem i Demensföreningen i
Gällivare kommun!

Den 21 november 2015 firades föreningens 20-årsjubileum. Ordförande Eva Frykholm, gjorde en tillbakablick över föreningens verksamhet de fem senaste åren. Margareta Häll, föreningens grundare, uppmärksammades, liksom några andra "trotjänare". Kerstin Angvik representerade från Demensförbundet och överlämnade en gåva på 2 000 kronor. "Silwer Duo" stod för mycket uppskattad musik och sång och medlemmarna verkade njuta av alla de go´saker som serverades till Afternoontea. Många var också lyckliga vinnare i lotteriet.

Styrelsen tackar alla som kom och firade föreningens 20-årsjubileum!

Skönsjungande kör på ett av våra medlemsmöten.

Förbundets vice ordförande Kerstin Angvik och föreningens ordförande Eva Frykholm i väntan på att gästerna ska anlända till 20-årsjubiléet.

Många medlemmar kom och firade föreningens 20-årsjubileum

Siv Kevin "När vardagen förändrades för min familj"

Jane Lindell Ljunggren

Den 14 maj 2013 besökte repr från Demensförbundet Gällivare. Många kom och lyssnade på föreläsning och information kring temat "När minnet sviktar" , vad det innebär att drabbas av en demenssjukdom, anhörigas livssituation och behov av stöd mm.

Vid medlemsmötet den 28 oktober 2013 deltog undersköterskorna Katarina Hansson och Elisabet Knekta samt nytillträdda demenssjuksköterskan Ulla Stranius. Vi fick intressant information om den utbildning som Katarina och Elisabet genomgått med fokus på att utveckla demensvården och också om aktuella saker som är på gång inom demensvården i kommunen.

Föreningen uppmärksammade Alzheimerdagen genom att finnas på Norrskensgallerian. Många stannade till för en pratstund och fick information om demenssjukdomar. Föreningen fick också ett par nya medlemmar.