Varmt välkommen till Ölands Demensförening

INFORMATION

Ölands Demensförening firar i år, 2014, tjugoårsjubileum. Föreningen bildades 1994 med namnet Borgholms Demensförening. 2014 ombildades föreningen och då ändrades namnet till Ölands Demensförening. Vi vill att alla på hela Öland skall känna sig välkomna till vår förening. Vill du bli medlem i Ölands Demensförening så ringer du Gunvor Persson som är föreningens medlemskontakt 0703-8088 16 eller Karin Fredriksson ordförande 0735-871802. Idag har vi drygt 80 medlemmar och hoppas vi ska bli många fler. Runt om i landet finns över 120 lokala föreningar med över 11.000 medlemmar. Det finns idag cirka 160.000 kända sjukdomsfall i landet vilket gör demens till en av vår tids största sjukdomar.

FÖRENINGENS ÄNDAMÅL

Föreningen arbetar för att förbättra förhållandena för alla som till följd av demenssjukdom eller av annan orsak har eller riskerar ett dement beteende. Föreningen arbetar lokalt med information och stödåtgärder för människor som drabbats av demens, är anhörig eller arbetar inom demensvården. I Ölands Demensförening kan du som medlem få hjälp och stöd. Du träffar andra som är i en liknande situation, som förstår och som du kan prata och skratta tillsammans med.

ALZHEIMERS OCH ÖVRIGA DEMENSSJUKDOMAR

Demens är ett samlingsnamn för sjukliga förändringar i hjärnan som påverkar minne och tankeförmåga. Det är ett handikapp som skapar behov av stöd och hjälp samt innebär lidande för den drabbade och anhöriga/närstående. Antalet demenssjukdomar ökar starkt och demens klassas idag som en folksjukdom.

VAD GÖR FÖRENINGEN FÖR ATT ÖKA KUNSKAPERNA OM DEMENS?

Deltar i debatter
Anordnar föreläsningar
Påverkar beslutsfattare
Distribuerar Förbundets tidning Demensforum till våra medlemmar

Medlemskap

Hjälp oss att stödja vår viktiga verksamhet med ditt medlemskap. Glöm ej att skriva namn och adress på inbetalningen.

Föreningen tar tacksamt emot gåvor som oavkortat går tillbaka till verksamheten inom demensvården.

PG 6200556-6

Som medlem betalar du endast 150 kronor eller familj 200 kronor och du får

• Tidningen DEMENSFORUM fyra nummer/år
  • Anhörigboken
  • Mötesverksamhet
  • Föreläsningar
  • Erfarenhetsutbyte och stöd
  • Tillgång till Rättighetsfonden

KOMMANDE EVENEMANG

Seminarum på Strand hotell 22 november kl. 14.00

• Jenny Nyberg, doktor i Neurovetenskap vid Göteborgs universitet, föreläser
  • Jannika Häggström, författare till boken "Som får ditt hjärta att sjunga", berättar och underhåller.
  • Paneldebatt med lokala politiker.
  • Moderator för seminariet är Stina-Clara Hjulström
    Vi bjuder på eftermiddagskaffe.

Se mera här

STYRELSEN