Välkommen till Ockelbo Demensförening

Vi tillhör Demensförbundet som har ca 110 lokala föreningar runt om i landet. I vår verksamhet samarbetar vi med Demensförbundet, studieförbundet ABF Gästrikebygden och anhörigstöd i Ockelbo som gör det möjligt att anorda cirklar, föreläsningar, angöriggrupper mm. Vi engagerar oss alla ideelt och uppskattar våra medlemmar som är så viktiga för att föreningen skall leva vidare. Tack!♥

Demenssjuka och närstående behöver ofta råd och stöd tiden efter en demensdiagnos. En tuff tid då livet vänds upp och ner. För vissa ger det en lättnad att få svar. Vissa frågor kan skapa stress och oro.

• Varför?
  • Vad skall jag göra?
  • Hur skall det bli?
  • Vart skall jag vända mig?
  • Hur har andra gjort?

Mycket blir annorlunda. Som anhörig/närstående kan man behöva kunskap om demenssjukdomen och vilket förhållningssätt som är bäst gentemot den som är sjuk. Man kan behöva veta vilka rättigheter man har och vart man vänder sig för att få hjälp att klara det nya livet.

Medlemmar hos oss idag är främst anhöriga men även andra med intresse för frågor om demenssjukas och anhörigas situation lokalt är medlemmar. Kom gärna med i vår lokala förening som medlem eller aktiv medlem.

Medlemsavgiften är 150 kr/år. För en familj 200 kr/år.

Avgiften sätts in på BG: 5237-7512

Hjärtligt välkommen som medlem!♥

Vad ingår?

• Tidningen Demensforum 4 nr per år med aktuell information och intressanta reportage
  • Anhörigboken med information och praktiska råd
  • Anhörigträffar under gemytliga former
  • Föreläsningar
  • Tillgång till Rättighetsfonden mm,
  • TELEFONRÅDGIVNING! Öppet de flesta dagar mellan kl: 08:00-22:00. Tel: 0485-375 75

Föreningen verkar för att:

• Sprida kunskap i samhället om olika slag av demenshandikapp
  • Stödja de närstående och den demenssjuke genom olika insatser
  • Samarbeta med demensboendet på orten
  • Samarbeta med anhörigstödet på orten
  • Samverka med andra föreningar, vården, företag, service och handel och informera om innebörden av en demenssjukdom.

Kontakt:

Tf Kontaktperson, Maria Stark

E-post: demensforeningockelbo@gmail.com

Adress: Södra Åsgatan 10, 816 30 Ockelbo

Föreningens ordförande är Bertil Rutström

E-post:rutber4@gmail.com

AKTUELLT HÖSTEN 2019

• September

Vi uppmärksammade Alzheimersdagen samt informerade om föreningen utanför Kronans Apotek.

• Oktober

Ockelbo Demensförening inbjuder till en föreläsning med Ola Polmé

Ur dagens innehåll:

• Som anhörig och närstående kan det vara svårt att förstå när intellektet försämras hos någon man tycker om och stått en nära.

• Det kan dessutom bli svårt att acceptera en del beteenden som kan uppstå i samband med detta.

• Hur kan vi agera för att få en bra samvaro med den sjuke?

• Hur gör vi i de mest besvärliga situationerna?

• Hur kan vi se till att även den friska personen ska må bra?

• Jag förklarar varför ev. beteende och konstigheter uppstår.

• Jag kommer också förklara varför ett smart bemötande kan  vara gynnsamt för både den sjuka personen och den friska.

När: 24 oktober 13.30 - 15.30 Plats: Bysjöstrand, Ockelbo. Varmt välkomna! Fri Entre. I samarbete med ABF

I samband med föreläsningen hoppas vi kunna starta upp en viktig cirkel. "Att våga prata om demens". Dag och tid är ej satt.

• November

Medlemsträff den 4 november kl: 15.30. Plats: Ga brandstationen. Hemlig gäst! Vi frågar. Vad har kommunen för resurser? Vi bjuder på gott kaffe och smörgås. Hjärtligt välkomna! Ta gärna med en vän eller två! :)

• December

Grötlunch med trevligt umgänge och glad musikunderhållning. Mer information kommer!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur kan du hjälpa till som privatperson eller företag? Hur kan du få svar på dina frågor?

Gå med i vår lokala förening. Som medlem eller aktiv medlem. Det går även bra att ge bidrag till föreningen på föreningens bankgiro. Kontakta oss med dina frågor. Även om du inte är medlem så är du välkommen att kontakta oss. Alla är välkomna!

Gör livet lättare för personer med demenssjukdom bli demensvän!

www.demensvan.se