Välkommen till demensföreningen
i Karlshamn

Vi vill förbättra förhållandena för människor med demenssjukdom och ge stöd till deras anhöriga.

Karlshamns kommun har idag 11 demensboenden och två demenssköterskor. Det finns även avlösning i hemmet.

Vem kan bli medlem?

Anhöriga, personal och andra med intresse för frågor om demenssjukas och anhörigas situation.

Hur blir DU medlem?

Medlemsavgiften är 200 kr/år, stöd/familjemedlem 50 kr/år. Den sätts in på
BG 348–8251.

I vår medlemsavgift ingår:

• Tidningen Demensforum 4 nr/år
  • Anhörigbok med information och praktiska råd
  • Löpande information om vår verksamhet

Vår verksamhet bygger på att anhöriga till demenssjuka kan träffas under gemytliga former. Exempelvis via medlemsträffar, föreläsningar, anhörigträffar, musikcaféer, utflykter, julfester med mera. Hjärtligt välkommen som medlem!

Genom ett  medlemskap i Demensföreningen i Karlshamn godkänner du villkoren i vår policy för hantering av personuppgifter (GDPR). Policyn går att läsa i sin helhet på Demensförbundets hemsida: www.demensforbundet.se/sv/gdpr

Har du frågor, så hör gärna av dig till:

Carina Frisk, 0702 78 80 62, carina62frisk@hotmail.com
Annette Broberg, 0730 81 47 58
Viveka Svensson, 0760 17 71 37

Demensföreningen i Karlshamn tillhör Demensförbundet. Demensförbundet är en handikapporganisation med stadsbidrag med ca 120 föreningar runt om i landet. I vår verksamhet samarbetar vi med Studieförbundet Vuxenskolan.

Ordförande har ordet!

Hej!

Tiden den bara springer iväg, snart är det höst igen! Hoppas att ni har njutit av den svenska sommaren för i år har det verkligen varit varierat väder och värme.

Nu har vi bokat allt för föreningens 25-års jubileum. Det blir den 24/9 kl.18.00 i Folkets hus i Karlshamn. Se bifogad inbjudan. Jag ser framemot att träffa er och att vi ska få en trevlig kväll tillsammans. Glöm inte att anmäla er!

Sparbanken fyller 190 år och det vill de fira tillsammans med föreningslivet i kommunen. Lördagen den 24 augusti kommer det att hållas en tillställning vid Snäckan i Rosengården, Karlshamn kl.17.00 – ca 19.30. Idén med kvällen är att banken vill tacka det rika föreningslivet i kommunen med att dela ut 190 000 kr till Karlshamns föreningsliv. Det är besökarna under 190-års kalaset som styr hur pengarna kommer att fördelas och hur mycket pengar som går till vår förening.  Det görs via ett röstningsförfarande.  Därför vill jag och styrelsen se så många medlemmar som möjligt denna eftermiddag som kan rösta på vår lilla fantastiska förening. De flesta i styrelsen kommer att närvara och ni kommer se vilka vi är. Nöjeskompaniet kommer att vara på plats med allsång och nationella stjärnor. Sparbanken bjuder även på popcorn. Ni får gärna ta med egen fikakorg.

Lördagen den 21/9 är det den nationella Alzheimers dagen. Demensförbundet har ett samarbete med Apoteket Hjärtat. Vår förening kommer att stå vid Apoteket Hjärtat, ICA Maxi mellan 10-14. Tacksam om ni kan sprida vår aktivitet och kom gärna förbi en stund.

Föreningens årliga julfest infaller i år den 28 november, gör en liten anteckning i almanackan, mer information kommer senare i höst!

Föreningens anhörigträffar fortsätter, onsdagskvällar.  Hör gärna av er!

Kontakta mig om ni har frågor, funderingar eller idéer.

Varma hälsningar

Ordförande, Carina Frisk