Välkommen till demensföreningen
i Karlshamn

Vi vill förbättra förhållandena för människor med demenssjukdom och ge stöd till deras anhöriga.

Karlshamns kommun har idag 11 demensboenden och två demenssköterskor. Det finns även avlösning i hemmet.

Vem kan bli medlem?

Anhöriga, personal och andra med intresse för frågor om demenssjukas och anhörigas situation.

Hur blir DU medlem?

Medlemsavgiften är 200 kr/år, stöd/familjemedlem 50 kr/år. Den sätts in på
BG 348–8251.

I vår medlemsavgift ingår:

• Tidningen Demensforum 4 nr/år
  • Anhörigbok med information och praktiska råd
  • Löpande information om vår verksamhet

Vår verksamhet bygger på att anhöriga till demenssjuka kan träffas under gemytliga former. Exempelvis via medlemsträffar, föreläsningar, anhörigträffar, musikcaféer, utflykter, julfester med mera. Hjärtligt välkommen som medlem!

Genom ett  medlemskap i Demensföreningen i Karlshamn godkänner du villkoren i vår policy för hantering av personuppgifter (GDPR). Policyn går att läsa i sin helhet på Demensförbundets hemsida: www.demensforbundet.se/sv/gdpr

Har du frågor, så hör gärna av dig till:

Carina Frisk, 0702 78 80 62, carina62frisk@hotmail.com
Annette Broberg, 0730 81 47 58
Viveka Svensson, 0760 17 71 37

_________________________

Demensföreningen i Karlshamn tillhör Demensförbundet. Demensförbundet är en handikapporganisation med stadsbidrag med ca 120 föreningar runt om i landet. I vår verksamhet samarbetar vi med Studieförbundet Vuxenskolan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ordförande har ordet!

God fortsättning på det nya året. Åren går fort och 2019 är det 25 år sedan Demensföreningen Karlshamn bildades. Styrelsen sitter redan i planering för ett jubileumsfirande som kommer att gå av stapeln till hösten.

Men innan dess så har vi föreläsning med Sverigevandraren Tommy Nilsson den 5/2 kl.18.00 på Björnabackens träffpunkt. Glöm inte att anmäla er till Viveca senast 1/2.

Vidare så har vi föreningens ÅRSMÖTE framför oss. Torsdagen den 14/3 kl.18.00, Gustavsborgs samlingssal. På den bifogade inbjudan finns även ett inbetalningskort för medlemsavgiften 2019 som är 200 kr/person. 250 kr för 2 personer på samma adress.                                         Glöm inte att anmäla er till Viveca.

Föreningens syfte och mål är bland annat att vi ska synas och höras mer, vilket innebär att vi kommer att ha bättre kontakt med våra demensboenden och deras enhetschefer och kommunens politiker. Jag är tacksam om jag kan få respons av er medlemmar och om det är frågor och funderingar vill jag gärna att ni hör av er.

Under våren kommer vi även arbeta för att få igång en egen Facebook sida för att bättre tydliggöra vår roll i samhället.  Mer information kommer på Årsmötet.

Vår lilla förening arbetar även med ett samarbete/nätverk med länets två andra demensföreningar, för att vi tillsammans ska kunna hjälpas åt i de tyngre frågorna om våra demenssjukas situation och anhörigas förutsättningar.

Vidare i brevet följer det med en broschyr om ”Seniorer – för liv och lust”. Det är ett samverkansprojekt mellan arbetsförmedlingen, Karlshamns kommun och Schwung. Projektet ökar sysselsättningen och tar till vara på människors potential, skapar ett ökat intresse för omsorgsyrket samt skapar en mer glädjefylld och social tillvaro för äldre. Tveka inte för att ringa och boka kostnadsfri social tid!

Föreningens anhörigträffar fortsätter även till våren, onsdagskvällar. Hör gärna av er!

Kontakta mig om ni har frågor, funderingar eller idéer.

Varma hälsningar

Ordförande, Carina Frisk