• Välkommen till Demensförbundet

Vi är ett handikappförbund och den största organisationen i Sverige som arbetar för att förbättra förhållandena för demenssjuka och deras anhöriga, både centralt och lokalt. Vi har en unik ideell stödverksamhet i våra cirka 120 lokala demensföreningar runt om i landet och vi är cirka 10.500 medlemmar. Följ oss även på Facebook

• Välkommen till Demensförbundet

• Ge en gåva till Demensfonden

En gåva bidrar till att hitta ett botemedel mot demenssjukdomar. Forskningen behöver ditt stöd och nästa generation ett hopp. Du kan välja att ge en minnesgåva, högtidsgåva eller engångsgåva. Du kan också ge en gåva till Demensförbundets Utvecklingsfond för att stödja de som är sjuka här och nu. Läs mer under Ge en gåva.

Film om att leva med demens

Se en nya filmen där fyra personer berättar om hur det är att leva med demens och om vikten att få träffa andra i samma situation i en samtalgrupp.

Samtalsgrupper

Demensförbundet har under flera år drivit samtalsgrupper för personer som nyligen fått sig demensdiagnos.

Alzheimers sjukdom

Vid Umeå universitet inleds en klinisk studie som undersöker om läkemedel mot herpesvirus har effekt mot Alzheimers sjukdom.

Telefonrådgivning

Sedan närmare 20 år har vår telefonrådgivning funnits till stöd för anhöriga och demenssjuka. Det har blivit åtskilliga tusentals samtal genom åren.

Läs om vår unika verksamhet »

Till nyhetsarkivet »

Till kalendern »

Demens i media