• Välkommen till Demensförbundet

Vi är ett handikappförbund och den största organisationen i Sverige som arbetar för att förbättra förhållandena för demenssjuka och deras anhöriga, både centralt och lokalt. Vi har en unik ideell stödverksamhet i våra cirka 120 lokala demensföreningar runt om i landet och vi är cirka 10.500 medlemmar. Följ oss även på Facebook

• Välkommen till Demensförbundet

• Ge en gåva till Demensfonden

En gåva bidrar till att hitta ett botemedel mot demenssjukdomar. Forskningen behöver ditt stöd och nästa generation ett hopp. Du kan välja att ge en minnesgåva, högtidsgåva eller engångsgåva. Du kan också ge en gåva till Demensförbundets Utvecklingsfond för att stödja de som är sjuka här och nu. Läs mer under Ge en gåva.

Kunskap för polis och väktare

Svenskt Demenscentrum lanserar en webbutbildning för polis och väktare. Syftet är att öka kunskapen och ge råd om hur man bör bemöta en person med demenssjukdom.

När Lewybody flyttar in

"Min mentala skilsmässa". Carina Boberg berättar om hur livet förändrades när hennes make Stig fick diagnosen Lewybody demens.

Platsminnen

En ny app ger tillgång till miljoner foton från 1800-talet och framåt. Här berättar projektledaren Viktor Lindbäck om projektet som drivs i samarbete med Demensförbundet.

Att leva med Alzheimer

Sören arbetade som förskollärare när han fick sin Alzheimerdiagnos 2012. Här berättar han om livet efter diagnosen och om det stöd han får genom Demensförbundets samtalsgrupp.

Till nyhetsarkivet »

Till kalendern »

Demens i media

Se fler artiklar om demens i media »