Lundagårdsprojektet

2007 började Demensförbundet, med stöd av Allmänna arvsfonden, att arbeta med ett 3-årigt projekt för att starta stöd- och självhjälpsgrupper för tidigt diagnostiserade demenssjuka. Projektet avslutades våren 2010, men fortsätter i liten skala i  Demensförbundets regi. Demensförbundet har tillsammns med Studieförbundet Vuxenskolan utformat  ett studiematerial " Att slippa göra resan ensam" . Studiematerialet håller nu på att spridas ute i landet.

Studiematerialet  "Att slippa göra resan ensam" går att beställa på Demensförbundets hemsida.

Agneta Inberg har varit med i Lundagårdsgrupperna från början och varit med och utformat "Att slippa göra resan ensam". Hon fick sin demensdiagnos Alzheimers sjukdom 2003.

Lundagårdsgrupperna hade besök av Elsa Andersson, också hon Alzheimersjuk sedan flera år. Hon har målat sina tankar och känslor och även skrivit text till målningarna från den dagen hon fick sin demensdiagnos.

Demensförbundet har samlat hennes talande tavlor och berättelser i ett häftet Elsas målningar och tankar

Broschyr Lundagårdsgrupperna

Slutrapport Lundagårdsprojektet 2006 -2009 (PDF)

Agneta Ingberg och Elsa Andersson