Drömkåken på Sagovägen – ”mirakelkur” för demenssjuka

- Välkommen till Villa Drömkåken, säger Lena Kock när hon öppnar för oss.

Lena är demensvårdsutvecklare och verksamhetschef på Drömkåken som ligger i Södertälje  – en av Sveriges mer unika dagverksamheter för personer med tidig demensdiagnos.

Vi hinner knappt komma in förrän det hörs glada skratt från hallen. Klockan är tio och ett helt gäng i olika åldrar är på ingående. I köket är det full fart. Det är Lena Kocks dotter Amalia som brygger kaffe och plockar fram bröd, pålägg och kakor till kaffebordet. Här kan det vara femton personer runt bordet när Drömkåkens gäster är fulltaliga.

Till Villa Drömkåken kommer man tre gånger i veckan för att umgås och delta i olika aktiviteter.
- Det vill vi för allt i världen inte missa, säger Atrid 85 år. Jag blev sämre av att gå till min tidigare kommunala dagverksamhet. När jag sedan kom hit till Lena och Drömkåken så levde jag upp och blev plötsligt mycket bättre.

Som en mirakelkur, menar någon – och alla skrattar. Här får man var sig själv utan att förställa sig. Alla har sin demensdiagnos och det är inget som mörkas. Tvärtom, det både skojas och talas allvarligt om glömska, tillkortakommanden och vilka erfarenheter man har av sin demenssjukdom.

Även om alla har olika bakgrund och kommer från vitt skilda yrkeskategorier så verkar sammanhållning och gemenskap vara kärnan. Här finns till exempel Åke som är före detta sjökapten, Erkki och Kurre som varit i byggbranschen, Agneta arbetade som dagisfröken och Astrid som kallskänka. Men här är titlarna inte viktiga. Man är sig själv med fel och brister.

Villa Drömkåken startade sin verksamhet 2011 som ett två-årigt projekt med medel från Socialstyrelsen.
- När projekttiden löpt ut ville man stänga ner. Men man kan inte bara avbryta något som ger de berörda en mening i tillvaron, berättar Lena Kock.

Drömkåkens ekonomi balanserar ständigt på slak lina trots stor samstämmighet bland politiker och makthavare att verksamheten är unik och betydelsefull – inte bara för de som kommer hit utan även för den demenssjukes familj. Avlösning är enormt viktigt för anhöriga. Verksamheten drivs sedan den 1 maj 2013 av den ideella föreningen Drömkåkens Vänner med bidrag från Södertälje kommun. I höstas var det åter uppe i kommunfullmäktige hur man skulle ställa sig till förnyat ekonomiskt stöd. Beslutet blev till slut positivt för Drömkåken, så verksamheten kunde fortsätta – även om framtiden fortfarande är osäker.

- Vi är ett jättebra gäng här, säger Astrid som inte kan tänka sig ett liv utan Drömkåken. Här finns en fantastisk värme mellan oss alla.

Förutom promenader, luncher och fika så finns en rad aktiviteter att delta i, om man har lust. Det kan vara att snickra och gjuta, eller tillverka ett speciellt armband som säljs för hundra kronor. På armbandet, som Lena bär, står det Crea Diem – Skapa Dagen.
- Ja det är verkligen vad vi gör tillsammans här, säger hon. I höstas gjorde vi till exempel en lång utflykt, ända till Turkiet.

- Att bota demenssjukdomen går ju inte, men det vi ägnar oss åt på Drömkåken gör förhoppningsvis att livet är värt att leva lite längre, säger Lena Kock.

Texten är en förkortad version av artikel publicerad i tidningen Demensforum nr 1/2016

Text: Anders Post
Bild: Rosie Alm

Unik verksamhet som drivs av eldsjälar

Lena Kock är demensvårdsutvecklare och verksamhetschef för Villa Drömkåken.

- Jag har arbetat med demenssjuka hela mitt yrkesliv, säger Lena som varit ordförande i Demensföreningen i Södertälje i flera år.

På Demensförbundet finns Lundagruppen där personer med demenssjukdom träffas en gång i veckan för fika, diskussion och olika aktiviteter. Där kan man få stimulans och dryfta sin sjukdom med andra i samma situation. Det var därifrån Lena fick idén till att starta Drömkåken.

Åke är en av Villa Drömkåkens gäster tre dagar i veckan. I bakgrunden verksamhetschef Lena Kock.