Varför vill du inte svara på våra frågor Åsa Regnér?

I september förra året skrev barn- och äldreminister Åsa Regnér, tillsammans med arbetsmarknadsministern, en debattartikel i DN. Rubriken löd ”Så ska fler arbetslösa få jobb och äldreomsorgen stärkas.” En av de åtgärder som föreslogs var att låta outbildad arbetskraft utföra ”enklare uppgifter på äldreboenden, som utflykter och promenader”. Två flugor i en smäll alltså. Så var problemen nästan lösta.

Demensförbundet reagerade starkt mot detta och andra arrangemang som beskrevs i artikeln. Så här skrev vi bland annat i Demensforum 4/2016: För att ta hand om gamla och demenssjuka krävs kunskap i bemötande och omvårdnad även för sådant som beskrivs som ”enklare sysslor”. Just utflykter och promenader är situationer som för en demenssjuk kan bli stressande om inte följeslagaren är välbekant och vet att hantera situationen. Vi skrev också att mängder av boenden lagts ner, och att 75 procent av de geriatriska platserna försvunnit de senaste åren - samtidigt som 25 000 personer drabbas av demenssjukdom varje år. Anhöriga står för 70 procent av omvårdnaden. Men i äldreministerns artikel står inget om hur de geriatriska platserna och boendena ska återställas.

Vi kontaktade Åsa Regnérs pressekreterare för att få en kommentar, som vi gärna hade publicerade i samband med artikeln. Vi fick svaret att de skulle ”titta på möjligheterna”. Här är frågorna vi ställde:

• Hur ska regeringen se till att de geriatriska platserna och boendena ska kunna återställas?
  • Hur ska demenssjuka kunna få en god omvårdnad hemma när ingen satsning görs på att utbilda hemtjänsten?
  • Vad hjälper det att anställa extra personal utan utbildning när det ändå inte finns plats på boendena?

I ett andra svar säger pressekreteraren att ”OK, vi ska titta på det”. Det var den 1 november förra året och något svar har vi inte fått. Ont om tid kan knappast vara en ursäkt. Kanske har Demensforum inte den där rätta mediatyngden för att kännas tillräckligt spännande? Eller speglar de uteblivna svaren något mycket allvarligare? Man har inget att säga – intresset för den här kategorin medborgare och deras anhöriga är inte så hett?

TEXT: Anders Post

Åsa Regnér, barn- äldre och jämställdhetsminister