Demensförbundets telefonrådgivning – en verksamhet som gör oss unika

Demensförbundet är den största organisationen i Sverige som arbetar för att förbättra förhållandena för demenssjuka och deras anhöriga. Detta i sig gör oss unika. Men det som verkligen särskiljer oss är vår rikstäckande telefonrådgivning som startade för närmare 20 år sedan. Antal samtal uppgår i dag till oräkneliga tusentals!

Det som från början var ett tidsbegränsat projekt har med åren blivit en permanent verksamhet. Anledningen är förstås att vi väldigt snart upptäckte att behovet var enormt och frågorna många. Förutom den centrala rådgivningen har även många av våra lokala föreningar stor erfarenhet och kunskap om demenssjukvård och anhörigstöd. Många har dessutom fått utbildning i telefonrådgivning, vilket genomfördes i Demensförbundets regi under tidigt 2000-tal.

Främst är det anhöriga som ringer. Deras behov att få ställa frågor, känna att någon lyssnar och att få ”prata av sig” är ofta stor. Demensförbundet är helt oberoende och en fristående organisation som arbetar för att ta tillvara demenssjukas och anhörigas rätt, och därför känner sig anhöriga trygga när de ringer.

I dagarna har telefonrådgivningen fått tillskott av två nya, mycket duktiga medarbetare. Totalt varvar nu 5 personer för att besvara alla samtal. Och de fortsätter att öka, årets alla dagar och i stort sett dygnets alla timmar. Samtliga våra rådgivare har mycket lång och gedigen erfarenhet av demensvård och anhörigstöd. De är, eller har varit, anhöriga och har ett stort engagemang i Demensförbundet eller i en av våra lokal demensföreningar.

Juridisk rådgivning

En annan helt unik verksamhet är vår juridiska rådgivning. I takt med att lagar och regler blir allt fler och allt mer komplicerade - tillsammans med det faktum att personer med demenssjukdom bor hemma allt längre - ställs stora krav på anhöriga att klara av de juridiska aspekterna. Det kan gälla allt från fullmakter och testamenten till det nya som införs nu i sommar; framtidsfullmakt. Demensförbundets ordförande är tillika jurist och ger råd och stöd i juridiska frågor.

Därför bör du bli medlem

Som medlem i Demensförbundet eller en lokal demensförening har du fri tillgång till vår unika service. Allt du behöver göra är att söka upp närmaste förening här och bli medlem. Kostnader varierar men är max några hundralappar per år. För det får du, förutom tillgång till vår rådgivning, även anhörigboken, medlemstidningen Demensforum och sist men inte minst, möjlighet att träffa andra som är i en liknande situation som du.

Här är några röster från anhöriga om vår telefonrådgivning

”På Demensförbundets telefonrådgivning har jag fått ett bemötande som är mänskligt, klart, sakligt och professionellt utan att för den skull bli daltigt. Det var det här jag behövde”

”Genom Demensförbundets rådgivning fick jag bekräftat att mina tankar och krav var berättigade och att jag inte var ensam om mina funderingar om hur viktigt den anhörigas roll är.”

”På Demensförbundets rådgivning möttes jag av en person som kom med konkreta frågor. Det utmynnade i att jag tog kontakt med Minnesenheten på lasarettet”.